VI SESJA RADY GMINY OPINOGÓRA GÓRNA TRANSMISJA WIDEO
PROTOKÓŁ nr VII/2024
z VII Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna, która odbyła się w dniu
29 listopada 2024 r. w lokalu Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej
pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Gminy Grzegorza Pszczółkowskiego
Obrady rozpoczęto o godz. 1000 i zakończono o godz. 1200.
Stan radnych - 15
Uczestniczyło - 15
Spoza Rady Gminy w sesji uczestniczyli:
1. Piotr Czyżyk – Wójt Gminy
2. Beata Golasińska – Sekretarz Gminy
3. Ewa Wójcik – Skarbnik Gminy
4. Alicja Stryczniewicz - Kierownik RIOŚ
5. Anna Tobolska - Kierownik GOPS
6. Emilia Morawska – Obsługa Rady Gminy
pkt 1
Przewodniczący Rady Gminy Pan Grzegorz Pszczółkowski powitał radnych, Wójta Gminy i pracowników Urzędu Gminy.
Na podstawie listy obecności stwierdził kworum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
Porządek obrad sesji przewidywał:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie protokołu z VI Sesji Rady Gminy.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Opinogóra Górna na rok 2024.
- Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę nr V/27/2024 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 27 września 2024 r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w roku budżetowym 2024.
- Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok 2025.
- Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
- Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników
w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych z nieruchomości. - Podjęcie uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach znajdujących się na terenie gminy Opinogóra Górna, wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków.
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielania dotacji celowych w ramach programu „Ciepłe Mieszkanie” realizowanego na terenie gminy Opinogóra Górna.
- Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazw ulicom na terenie miejscowości Chrzanówek, gm. Opinogóra Górna.
- Podjęcie uchwały w sprawie
- Podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Sprawy bieżące.
- Zamknięcie obrad.
Pan Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że porządek dzienny dzisiejszej Sesji uległ zmianie i zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie w punkcie 15 podjęcia uchwały w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości. Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie zmian w porządku obrad
VII Sesji Rady Gminy poprzez podniesienie ręki.
Za zmianą porządku obrad w porządku obrad VII Sesji Rady Gminy głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 2
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z VI sesji Rady Gminy został sporządzony. Odzwierciedla on przebieg poprzedniej sesji w całości i radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Nie wpłynęły żadne uwagi.
pkt 3 Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Ewę Wójcik Skarbnika Gminy o omówienie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy powiedziała, że zmiany objęte dzisiejszą uchwałą w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej zostały szczegółowo omówione na komisjach Rady Gminy w dniu wczorajszym a otrzymany przez państwa Radnych projekt uchwały nie uległ zmianie.
W załączniku nr 1 do Uchwały - dotyczącym zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej dokonuje się:
- aktualizacji kwoty planu dochodów budżetu gminy na 2024 rok. Łącznie dochody budżetu gminy na 2024 rok wynoszą 49 730 005,19 zł, w tym:
dochody bieżące – 36 977 983,68 zł;
dochody majątkowe – 12 752 021,51 zł.
- aktualizacji kwoty planu wydatków budżetu gminy na 2024 rok. Łącznie wydatki budżetu gminy na 2024 rok wynoszą 53 793 647,78 zł, w tym:
wydatki bieżące – 36 170 613,26 zł;
wydatki majątkowe - 17 623 034,52 zł.
- zaktualizowano kwotę planowego do zaciągnięcia kredytu bankowego w 2024 roku z kwoty 4 000 000 zł do kwoty 2 500 000 zł.
Pozostałe wartości Wieloletniej Prognozy Finansowej zostały zaktualizowane w oparciu o zmiany planu dochodów i wydatków budżetu gminy.
Budżet Gminy Opinogóra Górna na 2024 rok zamyka się deficytem w kwocie 4 063 642,59 zł, który zostanie pokryty niewykorzystanymi środkami oraz wolnymi środkami i kredytem bankowym. W 2024 roku zgodnie z planem rozchodów budżetu gminy zaplanowano spłatę wcześniej zaciągniętych rat kredytów na kwotę 500 000 zł. Spłata zostanie pokryta kredytem bankowym.
Zadłużenie Gminy Opinogóra Górna na koniec 2024 roku przy założeniu zaciągnięcia planowanego kredytu w kwocie 2 500 000 zł wynosić będzie 6 096 000 zł, tj. około 12% do aktualnych planowanych dochodów budżetu gminy ogółem.
W załączniku nr 2 do Uchwały – dotyczącym zmian w wykazie przedsięwzięć do WPF dokonuje się:
- zmian w wydatkach na programy, projekty lub zadania pozostałe, z tego:
- w zakresie wydatków bieżących:
1. Wprowadza się nowe przedsięwzięcie pn. "Odśnieżanie dróg gminnych w sezonie 2024/2025". Ustala się limit wydatków dla tego zadania na 2024 rok w kwocie 50 000 zł i na 2025 rok w kwocie 50 000 zł.
2. Wprowadza się nowe przedsięwzięcie pn. "Dostawa oleju opałowego lekkiego do celów grzewczych na potrzeby gminnych jednostek budżetowych". Ustala się łączny limit wydatków dla tego zadania na 2025 rok w kwocie 703 000 zł.
3. Wprowadza się nowe przedsięwzięcie pn. "Ubezpieczenie mienia gminy Opinogóra Górna". Ustala się łączny limit wydatków dla tego zadania w kwocie 310 500 zł, następująco 2025 rok - 103 500 zł, 2026 rok - 103 500 zł i 2027 rok - 103 500 zł.
5. Wprowadza się nowe przedsięwzięcie pn. "Zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie gminy Opinogóra Górna". Ustala się łączny limit wydatków dla tego zadania na 2025 rok w kwocie 300 000 zł.
- w zakresie wydatków majątkowych:
1. Przenosi się plan wydatków majątkowych w kwocie 30 000 zł z inwestycji jednorocznych do WPF zwiększając plan zadania „Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy Opinogóra Górna". Łączny limit wydatków na to zadanie wynosi 295 381,30 zł.
2. Zmniejsza się limit wydatków majątkowych o kwotę 70 000 zł na zadaniu "Modernizacja obiektów gminnych, w tym świetlic wiejskich na terenie gminy Opinogóra Górna".
3. Zmniejsza się limit wydatków majątkowych o kwotę 166 600 zł na zadaniu "Realizacja przedsięwzięć niskoemisyjnych na terenie gminy Opinogóra Górna w ramach programu STOP SMOG". Zadanie będzie realizowane w 2025 roku.
4. Tworzy się nowe przedsięwzięcie pn. "Przebudowa drogi gminnej ul. Szkolna we Władysławowie". Ustala się limit wydatków dla roku 2024 w kwocie 40 000 zł (dokumentacja projektowo-kosztorysowa) oraz na rok 2025 w kwocie 2 460 000 zł. Łączny limit wydatków dla zadania wynosi 2 500 000 zł.
Pani Skarbnik poinformowała, że to są najważniejsze zmiany objęte dzisiejszą uchwałą.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdził, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 4 Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Ewę Wójcik Skarbnika Gminy o omówienie projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej gminy Opinogóra Górna na rok 2024.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy powiedziała, że zmiany objęte dzisiejszą uchwałą w sprawie zmiany Uchwały budżetowej gminy Opinogóra Górna na rok 2024 zostały szczegółowo omówione na komisjach Rady Gminy w dniu wczorajszym a otrzymany przez państwa Radnych projekt uchwały nie uległ zmianie.
Najważniejsze zmiany uchwały dotyczą:
W załączniku nr 1 do uchwały – dotyczącym zmian w planie dochodów budżetu gminy na 2024 rok dokonuje się:
- zwiększenie planu dochodów budżetu gminy o kwotę 1 501 256 zł;
- zmniejszenia planu dochodów budżetu gminy o kwotę 540 770 zł.
Zwiększenia planu dochodów dotyczą:
- zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 1 500 000 zł, w związku z informacją Ministerstwa Finansów z dnia 9 października 2024 r. dotyczącą przyznania dodatkowych środków dla jednostek samorządu terytorialnego na 2024 rok, tzw. kroplówka dla samorządów
- zwiększenie planu dotacji na rok 2024 w kwocie 1 256 zł. Powyższe środki dotyczą dofinansowania wypłat zasiłków okresowych, w części gwarantowanej z budżetu państwa, zgodnie z postanowieniami na art. 147 ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Zmniejszenia planu dochodów dotyczą:
- zmniejszenie planu dotacji na 2024 rok przez Wojewodę Mazowieckiego o kwotę 360 zł na dofinansowaniu opłacenia składek na ubezpieczenie zdrowotne,
- pozostałe kwota zmniejszeń planu dochodów 540 410 zł dotyczy zweryfikowania planów dochodów budżetu gminy, które nie uda się zrealizować w zakładanych wcześniej planach, tj. sprzedaż mienia, wpływy z odsetek bankowych, wpływy z kar umownych oraz w związku z przesunięciem zadania inwestycyjnego Realizacja przedsięwzięć niskoemisyjnych na terenie gminy Opinogóra Górna w ramach programu STOP Smog do realizacji na 2025 rok
Plan dochodów budżetu gminy na 2024 rok po dokonanych zmianach wynosi – 49 730 005,19 zł.
W załączniku nr 2 do uchwały – dotyczącym zmian w planie wydatków budżetu gminy na 2024 rok dokonuje się:
- zwiększenia planu wydatków budżetu gminy o kwotę 178 906 zł;
- zmniejszenia planu wydatków budżetu gminy o kwotę 718 420zł.
Zmniejszenia planu wydatków budżetu gminy w kwocie 718 420 zł są konsekwencją zmniejszenia strony dochodów budżetu gminy. Plan wydatków budżetu gminy, głównie wydatków majątkowych został wnikliwe przeanalizowany i drobne rezerwy planu, które posiadaliśmy zostały dostosowane do ostatecznego wykonania tych zadań.
Najważniejsze zwiększenia planu wydatków budżetu gminy dotyczą:
- zwiększenie planu wydatków bieżących gminy o kwotę 25 000 zł z przeznaczeniem na konieczne roboty związane z oczyszczeniem zbiornika retencyjnego w m. Wola Wierzbowska. Przypomnę że wartość całego zadania to 159 432,60zł. Na zadanie gmina pozyskała 100% dofinansowania.
- zwiększenie planu wydatków majątkowych o kwotę 40 000 zł na nowe zadanie majątkowe objęte WPF „Przebudowa drogi gminnej ul. Szkolna we Władysławowie” z przeznaczeniem na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Plan wydatków budżetu gminy na 2024 rok po dokonanych zmianach wynosi 53 793 647,78 zł. Pozostałe załączniki uchwały budżetowej zostały zaktualizowane w oparciu o zmiany planu dochodów i wydatków budżetu gminy.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej gminy Opinogóra Górna na rok 2024 głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 5
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Ewę Wójcik Skarbnika Gminy o uzasadnienie uchwały zmieniającej uchwałę nr V/27/2024 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 27 września 2024 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego w roku budżetowym 2024 r.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy powiedziała, że w wyniku otrzymania rządowego wsparcia dla samorządów, tzw. kroplówki dla samorządów w kwocie 1 500 000 zł nasza sytuacja finansowa trochę się poprawiła. W związku z powyższym kwota planowanego do zaciągnięcia kredytu ulega zmniejszeniu. Zamiast 4 000 000 zł kredytu musimy zaciągnąć 2 500 000 zł.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy zwróciła uwagę na wysoki wskaźnik planów inwestycyjnych w tym roku tj. 17 623 034,52 zł, co stanowi aż 33% wydatków ogółem. Na inwestycje w 2024 roku samorząd pozyskał rekordową kwotę 12 752 021,51 zł. Ten kredyt ma pokryć finansowanie naszych inwestycji, które wymagają środków budżetu gminy, często wkładu własnego przy realizacji inwestycji z dofinansowaniem.
Zadłużenie naszej gminy w chwili obecnej wynosi 3 021 000 roku a po zaciągnięciu tego kredytu bankowego na koniec 2024 roku wynosić będzie 6 096 000 zł, tj. około 12% do aktualnych planowanych dochodów budżetu gminy ogółem. Spłata kredytu zostanie rozłożona na 6 rat w latach 2026– 2031. W okresie pierwszych 5 lat po 400 000 zł oraz w ostatnim roku 500 000 zł. Oprocentowanie kredytu zostanie ustalone w oparciu o stawkę WIBOR 3M plus stała marża banku, którą zaproponuje w drodze przetargu bank. Stawka WIBOR będzie podlegała aktualizacji w okresach kwartalnych, natomiast marża banku będzie stała w całym okresie spłaty kredytu. Zabezpieczeniem kredytu będzie weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową. Spłata kredytu wraz z odsetkami zostanie dokonana z dochodów uzyskiwanych przez gminę z tytułu udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od nieruchomości.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia uchwały zmieniającej uchwałę nr V/27/2024 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 27 września 2024 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego w roku budżetowym 2024 r głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 6
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Ewę Wójcik Skarbnika Gminy o uzasadnienie uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2025. W tym miejscu Pan Wójt zabrał głos. Pan Wójt powiedział, że podczas obrad dzisiejszej sesji będą podejmowane uchwały, w których będą zmieniane opłaty lokalne i podatki. Pan Wójt przypomniał, iż pod koniec 2023 roku uchwalony został budżet, który zakładał deficyt i zaciągnięcie dużo większego kredytu. Dzięki tzw. kroplówce dla samorządów ten kredyt będzie mniejszy. Deficyt jest wynikiem podjętych działań inwestycyjnych, ogólnym wzrostem wydatków i ogólnie inflacją. Gmina Opinogóra Górna realizuje bardzo wiele inwestycji i brakuje środków na normalne funkcjonowanie. Zwiększenie wydatków Gminy spowodowane jest zwiększeniem płacy minimalnej, opłat za energię elektryczną, kosztów utrzymania administracji, oświaty, inwestycjami. Pan Wójt powiedział, że opłaty lokalne w części pokrywają te wydatki. Gmina jednak dokłada do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Skończyły się środki na pokrycie opłat za wywożenie odpadów komunalnych, więc trzeba było przygotować aneks do umowy i znaleźć środki na pokrycie brakującej kwoty. Pan Wójt powiedział, że Gmina ma za mało środków z opłat za odpady komunalne, aby zapłacić za odbierane odpady, dlatego trzeba zrezygnować z pewnych rzeczy zaplanowanych w budżecie, aby pokryć tą różnicę.
Pan Wójt powiedział, że średnia cena skupu żyta będąca podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2025 ogłoszona w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wynosi 86,34 z za 1 dt. Do tej pory w naszej Gminie funkcjonowała stawka 72,10 zł. Obecnie proponowana stawka to 78,00 zł, to jest około 5 % podwyżki. Pan Wójt powiedział, że podejmujemy uchwałę o obniżeniu stawki głównej tj. 86,34 z za 1 dt., podanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Ulgi w podatku rolnym są udzielane rolnikom powiększającym swoje gospodarstwa rolne a także rolnikom budującym instalacje fotowoltaiczne.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił
o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2025 głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 7
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Piotra Czyżyka Wójta Gminy Opinogóra Górna o uzasadnienie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Pan Wójt powiedział, że wzrost wysokości stawek podatku od nieruchomości jest konsekwencją podwyżek wszystkich podatków w Gminie Opinogóra Górna. Proponuje się wzrost wysokości stawek podatku od nieruchomości tj. od gruntów, od budynków lub ich części i od budowli do 7 % wszystkie składniki.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 8
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Piotra Czyżyka Wójta Gminy Opinogóra Górna o uzasadnienie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych. Pan Wójt powiedział, że wzrost wysokości stawek podatku od środków transportowych jest konsekwencją podwyżek wszystkich podatków w Gminie Opinogóra Górna i wyniesie 5 % w stosunku do roku ubiegłego.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 9
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Piotra Czyżyka Wójta Gminy Opinogóra Górna o uzasadnienie uchwały w sprawie zmiany górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych z nieruchomości.
Pan Wójt powiedział, że projekt tej uchwały był szczegółowo omawiany na komisjach w dniu wczorajszym. Do tej pory obowiązywała na terenie gminy Opinogóra Górna uchwała nr L/338/2023 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 12 kwietnia 2023 r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych z nieruchomości. Ze względu na wzrost kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców, zajmujących się opróżnianiem i transportem nieczystości ciekłych należy podnieść górne stawki określone w wyżej wymienionej uchwale, tak aby ta działalność była dla przedsiębiorców rentowna. Koszty funkcjonowania tych przedsiębiorstw a przede wszystkim koszt zrzucania m3 ścieków na stacjach zlewnych jest już bliski kwoty, która była ustalona w obowiązującej uchwale. Dodatkowo przepisy nakładają na gminę obowiązek tzw. wywozu zastępczego w sytuacji, gdy właściciel nieruchomości nie wywiązuje się z obowiązków nałożonych ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to znaczy nie wywozi nieczystości ciekłych ze swojej nieruchomości. W drodze decyzji administracyjnej naliczone będą opłaty, określone właśnie na podstawie przedmiotowej uchwały. Pan Wójt powiedział, że te opłaty w uchwale muszą być wyższe, tak aby zmotywować właścicieli nieruchomości, by sami organizowali wywóz nieczystości ciekłych ze swoich posesji. W dotychczasowej uchwale górne stawki za opróżnianie i transport 1 m3 nieczystości ciekłych pochodzących ze zbiorników bezodpływowych wynosiły 50 zł, natomiast za opróżnianie i transport 1 m3 nieczystości ciekłych pochodzących z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków wynosiła 160 zł. Obecnie zaproponowano zmianę górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych w wysokościach 120 zł za opróżnianie i transport 1 m3 nieczystości ciekłych pochodzących ze zbiorników bezodpływowych i 320 zł za opróżnianie i transport 1 m3 nieczystości ciekłych pochodzących z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił
o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 10
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Alicję Stryczniewicz Kierownika Referatu Infrastruktury, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska o uzasadnienie uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach znajdujących się na terenie gminy Opinogóra Górna, wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków. Pani Kierownik Alicja Stryczniewicz poinformowała, iż uchwała w sprawie zasad udzielania dotacji na zabytki przyjęta w 2014 roku stała się nieaktualna w obecnych realiach. Maksymalna wysokość dotacji została w niej określona na poziomie 50% kosztów, uchwała nakładała obowiązek posiadania wszystkich pozwoleń i decyzji administracyjnych na etapie wniosku oraz nie zawierała zapisów dotyczących pomocy de minimis. Zmieniana dzisiaj uchwała została dostosowana do zasad programu Polski Ład, z którego dwa kościoły na terenie gminy korzystają, przewiduje dotacje do maksymalnie 100% kosztów kwalifikowanych, zostały doprecyzowane zapisy dotyczące pomocy de minimis oraz umożliwiono realizację inwestycji w formule zaprojektuj i wybuduj. Projekt uchwały uzyskał pozytywne uzgodnienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach znajdujących się na terenie gminy Opinogóra Górna, wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 11
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Alicję Stryczniewicz Kierownika Referatu Infrastruktury, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska o uzasadnienie uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielania dotacji celowych w ramach programu „Ciepłe Mieszkanie” realizowanego na terenie gminy Opinogóra Górna. Pani Kierownik RIOŚ Alicja Stryczniewicz poinformowała, iż Gmina Opinogóra Górna podpisała porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację programu Ciepłe Mieszkanie. Zasady programu podobne są do zasad wynikających z Czystego Powietrza, ale ten program skierowany właścicieli lokali mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych. Z porozumienia wynika, że mieszkańcy składają wniosek o dofinansowanie do gminy, podpisują umowę z gminą a następnie realizują przedsięwzięcie i składają wniosek o płatność do gminy. Gmina raz na kwartał składa wniosek o płatność do Funduszu, który środki dofinansowania przekazuje na rachunek gminy a następnie gmina te środki
przekazuje mieszkańcom. Pośrednicząc w realizacji tego programu niejako gmina udziela dotacji, stąd konieczność podjęcia dzisiejszej uchwały. Regulamin naboru i zasady dotacji wynikają z programu Ciepłe Mieszkanie przyjętego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielania dotacji celowych w ramach programu „Ciepłe Mieszkanie” realizowanego na terenie gminy Opinogóra. Górna głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 12
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Alicję Stryczniewicz Kierownika Referatu Infrastruktury, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska o uzasadnienie uchwały w sprawie nadania nazw ulicom na terenie miejscowości Chrzanówek, gm. Opinogóra Górna. Pani Kierownik Alicja Stryczniewicz powiedziała, że jest to techniczna, nadająca nazwę nowym dwóm ulicom na terenie miejscowości Chrzanówek. Są to drogi będące własnością prywatną, której właściciele zwrócili się z wnioskiem o nadanie
nazw tym drogom nazw ulic Diamentowa i Rubinowa. W celu uporządkowania numeracji adresowej w miejscowości podjęcie uchwały wydaje się zasadne.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie uchwały w sprawie nadania nazw ulicom na terenie miejscowości Chrzanówek, gm. Opinogóra Górna głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 13 Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Piotra Czyżyka Wójta Gminy Opinogóra Górna o uzasadnienie uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Opinogóra Górna z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2025, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Pan Wójt powiedział, że uchwały regulujące zasady współpracy Gminy Opinogóra Górna z organizacjami pozarządowymi i pozostałymi podmiotami, które prowadzą działalność pożytku publicznego są podejmowane przez Radę Gminy już od wielu lat. W uchwałach takich zawarte są cele, które gmina chce osiągnąć przy współpracy właśnie z organizacjami pożytku publicznego. Pan Wójt powiedział, że przykładem tego typu współpracy jest współpraca z klubami sportowymi. Gmina określa zasady, cele działań, jakie chce zrealizować. Jeśli chodzi o kulturę fizyczną (szkolenia, prowadzenie zajęć sportowych) w imieniu gminy bądź za gminę te zadanie realizuje klub sportowy, który właśnie jest tego typu organizacją. Następnie organizacja składa do gminy wniosek z zapotrzebowaniem, w którym wyjaśnia co będzie realizowała. Gmina rozpatruje wniosek i określa kwotę, którą takiej organizacji przekazuje. W roku 2024 r. kwota przeznaczona na ten cel wynosiła 210 tysięcy zł, natomiast na 2025 rok jest to kwota 220 tysięcy zł. Takich organizacji czy nawet klubów jest sporo, np. Koła Gospodyń Wiejskich, działające w obszarze kultury bądź sportu. Pan Wójt wyraził nadzieję, że te organizację będą działały nadal i gmina będzie nadal z nimi współpracowała.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Opinogóra Górna z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2025, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 14
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Piotra Czyżyka Wójta Gminy Opinogóra Górna o uzasadnienie uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Pan Wójt powiedział, metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami mogą być różne. Niektóre samorządy przyjęły sposób naliczania opłaty za odpady komunalne związany z ilością pobieranej wody przez mieszkańców. W Gminie Opinogóra Górna przyjęto, że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszone są od ilości mieszkańców. Dodatkowo w tej metodzie jest promocja i zachęta, czyli pomniejszenie opłaty związane z posiadaniem kompostownika, do którego trafia frakcja zielona. Pan Wójt zachęcił do posiadania kompostownika, ponieważ jest to również sposób na ograniczenie wzrostu opłaty za odpady komunalne. Gmina płaci za wszystkie odpady komunalne, które mieszkańcy oddają. Jeżeli zmniejszy się ilość odpadów bio to automatyczne zmniejszą się koszt za odpady. Pan Wójt zachęcił również do segregacji odpadów komunalnych. Pan Wójt podał przykład wykorzystania odpadów z plastiku. W dalszej części Pan Wójt poruszył temat wzrostu stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na komisjach została zaproponowana stawka 27 zł od osoby (poprzednia stawka 23 zł) oraz zwiększenie ulgi na posiadany kompostownik z 2 zł do 5 zł. Pan Wójt przypomniał, że ulga na kompostownik jest odliczana od kompostownika, nie od osoby zgłaszanej w deklaracji. Podniesienie stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi spowoduje zmniejszenie deficytu z 500 tys. zł do około 200 tys. zł. Nadal gmina będzie jednak musiała dokładać do systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Pan Sołtys Sołectwa Łęki zadał pytanie o sposoby ściągania zaległych opłat za odpady komunalne. Pan Wójt odpowiedział, że problem ze zaległymi opłatami za odpady komunalne dotyka wszystkie gminy. Osoby, które nie uiszczają przedmiotowych opłat najczęściej nie mają legalnych dochodów, posiadają jedynie świadczenia 800 plus, które są wyłączone z egzekucji, czyli są to środki, z których gmina nie może pobrać zaległych opłat. Nie pomagają upomnienia czy decyzje administracyjne, czy kierowanie sprawy do komornika. Są też przypadki, że zaległości w płaceniu za odpady komunalne mają osoby, które faktycznie mają bardzo małe dochody, niewielką rentę, którym naprawdę ciężko się utrzymać. Dlatego do każdego przypadku trzeba podchodzić bardzo indywidualnie. Pan Wójt powiedział, że są również sytuacje, w której mieszkańcy ukrywają swoje dochody i tak się zdarza, że pozostali mieszkańcy muszą płacić za nich opłaty za odpady komunalne. Gmina jest zobowiązana wywozić odpady komunalne od wszystkich mieszkańców również tych, którzy nie płacą. Są również przypadki, gdzie osoby proszą o umorzenie z odsetek albo rozłożenie na raty zaległości w opłatach. Pan Wójt poprosił Panią Ewę Wójcik Skarbnika Gminy o przybliżenie tematyki zadłużenia mieszkańców, które wynosi obecnie około 400 tys. zł. Pani Skarbnik powiedziała, że największe zadłużenie mają rodziny wielodzietne, nie mające legalnych źródeł dochodu. Następnie głos zabrała Pani Sołtys z Pałuk, która powiedziała, że w jej wsi mieszka kobieta, która nie pracuje i jej dzieci nie pracują, ale żyją bardzo dobrze. Pan Wójt zwrócił uwagę, że często zdarza się, że w deklaracjach o wysokości opłaty za odpady komunalne mieszkańcy nie podają wszystkich osób mieszkających na nieruchomości. Pan Wójt zaapelował o zgłaszania do Urzędu informacji o takich niezgodnościach. W przeciwnym razie mieszkańcy, którzy opłacają opłaty za odpady komunalne pokrywają koszty za śmieci za tych, którzy nie płacą. Pan Sołtys Sołectwa Patory zapytał, skąd mamy wiedzieć ile osób jest zadeklarowanych w deklaracjach potencjalnych oszustów. Pan Wójt powiedział, że pracownicy Urzędu Gminy mogą legalnie udostępnić takie informacje w celu weryfikacji ilości osób podanych w deklaracji.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 15
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Piotra Czyżyka Wójta Gminy Opinogóra Górna o uzasadnienie uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości.
Pan Wójt powiedział, że do Urzędu Gminy wpłynął wniosek Zakładu Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa w Mławie o obniżenie podatku od nieruchomości. Przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne, w tym Zakład Usług Wodnych w Mławie czy Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Ciechanowie utrzymują się z opłat za wodę i ścieki. Z tych funduszy pokrywają wynagrodzenia pracowników, koszty utrzymania swoich urządzeń stacji uzdatniania wody, oczyszczalni ścieków. Koszty funkcjonowania przedsiębiorstw rosną, w tym energia elektryczna, płaca minimalna. To powoduje, iż ww. przedsiębiorstwa borykają się z rentownością funkcjonowania. Dlatego Zakład Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa w Mławie zwrócił się do gminy o zwolnienie od podatku od nieruchomości tj. stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Pan Wójt poinformował, iż wybudowany przez gminę wodociąg jest przekazywany protokolarnie do przedsiębiorstwa, które go eksploatuje i płaci do gminy 2% podatku od jego wartości. W związku z powyższym w uchwale proponuje się zwolnienie od podatku od nieruchomości budynków i budowli lub ich części będące stacjami uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Nadal przedsiębiorstwa będą płaciły podatek od sieci wodociągowej. Pan Wójt powiedział, że niektóre gminy rezygnują z obsługi Zakładu Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa w Mławie. Gmina Opinogóra Górna nadal korzysta z obsługi ww. przedsiębiorstwa. Przejęcie obowiązków Zakładu Usług Wodnych dla Potrzeb Rolnictwa w Mławie wiązać się będzie z dodatkowymi zadaniami, w tym pobieraniem opłat, czy ich ściąganiem od osób nie płacących. W związku z powyższym nie jest dobrym pomysłem rezygnacja z obsługi Zakładu Usług Wodnych. Pytanie zadał Pan Sołtys Sołectwa Pokojewo, który stwierdził, że Gmina Opinogóra Górna wcale nie pobiera mało wody.
W miejscowości Pana Sołtysa oraz w sąsiednich miejscowościach jest duże zużycie wody, spowodowane rozwiniętą produkcją zwierzęcą. Zużycie dzienne wody u Pana Sołtysa wynosi 50m3 i dodatkowo woda jest słabej jakości. Pan Wójt odpowiedział, że chodziło mu o problem z „wyprodukowaniem” odpowiedniej ilości wody. W dużych miastach infrastruktura jest rozbudowana i skoncentrowana i tam pobór wody jest wysoki. W Gminie potrzeba jest inwestycji, które zwiększyłyby wydajność stacji uzdatniania wody. Pan Wójt powiedział, że na wiosnę 2025 r. jest zaplanowana budowa zbiornika retencyjnego w Trętowie. Nie rozwiąże to problemu zapotrzebowania dużych gospodarstw rolnych na wodę ale zwiększy komfort mieszkańców w bieżącym użytkowaniu wody. Pan Wójt stwierdził, że należy planować inwestycje w infrastrukturę wodociągową i w stacje uzdatniania wody.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są jakieś niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 16
Sprawy bieżące
Pan Przewodniczący Rady Gminy Opinogóra Górna zapytał, czy ktoś ma pytania do dzisiejszych spraw lub inne pytania a po stwierdzeniu braku pytań przeszedł do punktu 17.
pkt 17
Przewodniczący Rady Gminy ponieważ porządek dzienny dzisiejszej sesji został wyczerpany zamknął obrady VII Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna.
Protokołowała Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Emilia Morawska /-/ Grzegorz Pszczółkowski
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Emil Świszcz
- Data udostępnienia w BIP: 2024-12-13 15:34:13
- Informacja zaktualizowana przez: Emil Świszcz
- Data ostatniej aktualizacji: 2024-12-13 15:46:00
- Liczba odsłon: 20
- Historia dokumentu: