LII SESJA RADY GMINY OPINOGÓRA GÓRNA TRANSMISJA WIDEO
PROTOKÓŁ nr LII/2023
z LII Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna odbytej w dniu
28 czerwca 2023 r. w lokalu Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej
pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Gminy Jolanty Grochowskiej
Obrady rozpoczęto o godz. 1000 i zakończono o godz. 1220
Stan radnych - 15
Uczestniczyło - 13
Spoza Rady Gminy w sesji uczestniczyli:
1. Piotr Czyżyk – Wójt Gminy
2. Beata Golasińska - Sekretarz Gminy
2. Ewa Wójcik – Skarbnik Gminy
3. Anna Tobolska - Kierownik GOPS
4. Alicja Stryczniewicz - Kierownik RIOŚ
pkt 1
Przewodnicząca Rady Gminy Pani Jolanta Grochowska powitała radnych, sołtysów, wójta gminy i pracowników Urzędu Gminy.
Na podstawie listy obecności stwierdziła kworum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
Porządek obrad sesji przewidywał:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie protokołu z LI Sesji Rady Gminy.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Opinogóra Górna na 2023 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej na terenie gminy Opinogóra Górna oraz szczególnych warunków jego funkcjonowania.
- Raport o stanie gminy.
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy wotum zaufania.
- Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za rok 2022.
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetugminy za rok 2022.
- Sprawy bieżące.
- Zamknięcie obrad.
Przewodnicząca poinformowała, że otrzymany porządek obrad uległ zmianie
i zgłosiła wniosek o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie po punkcie 5:
- pkt 6. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia dopłaty dla taryfowej grupy odbiorców za zbiorowe odprowadzanie ścieków do oczyszczalni ścieków w miejscowości Opinogóra Górna i Pomorze.
- pkt 7. Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu do spraw zaopiniowania kandydatów na ławników.
Następnie poprosiła o przegłosowanie zmiany porządku poprzez podniesienie ręki.
Za przyjęciem zmiany porządku obrad głosowało 13 radnych.
pkt 2
Przewodnicząca Rady Gminy Pani Jolanta Grochowska poinformowała, że protokół z LI Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna został napisany. Odzwierciedla
on przebieg poprzedniej sesji w całości i radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Nie wpłynęły żadne uwagi.
pkt 3
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.
Zmiany objęte dzisiejszą uchwałą zostały szczegółowo omówione na komisjach Rady Gminy w dniu 26 czerwca 2023 r. Materiał otrzymany uległ zmianie, w związku z decyzją Wojewody Mazowieckiego środki dotacji zostały wprowadzone do budżetu zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków.
Zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej dotyczą:
w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej:
- aktualizacji kwoty planu dochodów budżetu gminy na 2023 rok. Łącznie dochody budżetu gminy na 2023 rok wynoszą 43 874 219,04 zł, w tym:
dochody bieżące - 29 067 359,04 zł;
dochody majątkowe - 14 806 860 zł.
- aktualizacji kwoty planu wydatków budżetu gminy na 2023 rok. Łącznie wydatki budżetu gminy na 2023 rok wynoszą 52 831 763,86 zł, w tym:
wydatki bieżące - 29 860 128,86 zł;
wydatki majątkowe - 22 971 635 zł.
Budżet Gminy Opinogóra Górna na 2023 rok zamyka się deficytem w kwocie 8 957 544,82 zł, który zostanie pokryty wolnymi środkami z roku 2022 oraz kredytem bankowym. W 2023 roku zgodnie z planem rozchodów budżetu gminy zaplanowano spłatę wcześniej zaciągniętych rat kredytów na kwotę 450 000 zł. Spłata zostanie pokryta kredytem bankowym.
Planowane zadłużenie Gminy Opinogóra Górna na koniec 2023 roku przy założeniu zaciągnięcia kredytu bankowego (4 163 416,14 zł) wynosić będzie 7 109 416,14 zł, tj. około 16% do aktualnych planowanych dochodów budżetu gminy ogółem.
W zakresie Przedsięwzięć Wieloletniej Prognozy Finansowej:
Dokonuje się zmiany w wydatkach na programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż wymienione w pkt 1.1 i 1.2), z tego:
- w zakresie wydatków bieżących:
1. Wprowadza się nowe przedsięwzięcie pn. "Dowożenie uczniów do szkół w roku szkolnym 2023/2024". Ustala się limit wydatków dla roku 2023 - 100 000 zł oraz w 2024 roku - 100 000 zł. Łączny limit wydatków dla tego zadania wynosi 200 000 zł.
- w zakresie wydatków majątkowych:
1. Zwiększa się limit wydatków na 2023 rok o kwotę 300 000 zł na zadaniu „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie Opinogóra Górna - etap III - Polski Ład II". Łączny limit wydatków na 2023 rok wynosi 1 300 000 zł,
w tym dofinansowanie środków rządowych Polski Ład to kwota 900 000 zł. Zadanie dotyczy przeprowadzenia I etapu termomodernizacji budynku Ośrodka Zdrowia w Opinogórze Górnej.
2. Zwiększa się limit wydatków na 2024 rok o kwotę 174 327 zł na zadaniu „Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy Opinogóra Górna". Łączny limit wydatków dla tego zadania wynosi 1 862 572 zł. Zadanie finansowane jest rządowymi środkami otrzymanymi przez gminę w 2021 roku.
Za przyjęciem uchwały sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna głosowało:
za 13 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 4
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy omówiła zmiany w uchwale budżetowej.
Podobnie jak WPF, budżet również został omówiony na komisjach w dniu 26 czerwca 2023 r.
Zmiany wprowadzone Uchwałą Nr LII/348/2023 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 28 czerwca 2023 roku dotyczą strony dochodowej i wydatkowej budżetu gminy. Po wprowadzeniu do budżetu gminy wolnych środków oraz niewykorzystanych środków pieniężnych z roku 2022 w łącznej kwocie 5 244 128,68 zł wynik budżetu ulega zmianie. Deficyt budżetu gminy po zmianach wynosi 8 957 544,82 zł i zostanie pokryty wolnymi środkami, niewykorzystanymi środkami pieniężnymi z 2022 roku
oraz kredytem bankowym. Na pokrycie spłaty kredytów w 2023 roku w wysokości 450 000 zł planowany jest kredyt bankowy. Łączna kwota planowanego kredytu wynosi 4 163 416,14 zł, z czego wkład własny gminy w realizację zadań dofinansowanych
z Polskiego Ładu wynosi 4 135 000 zł.
po stronie dochodów budżetu gminy:
- zwiększenie planu dochodów budżetu gminy o kwotę 229 379,72 zł.
1. W dziale 754 - BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA następuje zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 5 000 zł w związku z podpisaną z Powiatem Ciechanowskim Umową
Nr WBZK.5521.2.8.2023 z dnia 14.06.2023 roku na udzielenie pomocy finansowej gminie na wydatki bieżące związane z wyposażeniem, utrzymaniem i zapewnieniem gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kołaczkowie.
2. W dziale 756 - DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ ORAZ WYDATKI ZWIĄZANE Z ICH POBOREM następuje:
- zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 378,72 zł z tytułu wpływów z opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych;
- zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 28 000 zł z tytułu wpływu opłaty planistycznej.
3. W dziale 758 - RÓŻNE ROZLICZENIA następuje zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 14 704 zł otrzymanych z Ministerstwa Finansów dotyczące pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
z przeznaczeniem na dodatkowe zadania oświatowe.
4. W dziale 852 - POMOC SPOŁECZNA następuje:
- zwiększenie planu dochodów bieżących z tytułu otrzymanych od Wojewody Mazowieckiego środków pieniężnych z przeznaczeniem na wypłatę pomocy dla Ukraińców w kwocie 564 zł;
- zwiększenie planu dotacji na 2023 rok o kwotę 43 122 zł zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 73 z dnia 2 czerwca 2023 roku na dofinansowanie zadań realizowanych w ramach wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole
i w domu".
5. W dziale 855 - RODZINA następuje:
- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 124/2023 z dnia 16 czerwca 2023 roku zwiększenie planu dotacji na 2023 rok o kwotę 105 zł na realizację zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny,
- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 135/2023 z dnia 26 czerwca 2023 roku zwiększenie planu dotacji na 2023 rok o kwotę 1 991 zł na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne
oraz zasiłek dla opiekuna na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
6. W dziale 900 - GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA następuje:
- zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 70 515 zł w związku z podpisaną umowa Nr 845/2023/Wn07/OZUP-go/D z dnia 15.06.2023r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na dofinansowanie przedsięwzięcia "Usuwanie odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu Big Bag".
- zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 35 000 zł w związku z podpisaną umowa Nr 1871/23/OZ/DA z dnia 02.06.2023r. z Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na dofinansowanie zadania „Unieszkodliwianie azbestu na terenie gminy Opinogóra Górna - etap XIV".
- zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 30 000 zł w związku z podpisaną umowa Nr 1445/23/EE/DA z dnia 02.06.2023r. z Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na dofinansowanie zadania „Organizacja Ekologicznego Pikniku Rodzinnego na terenie gminy Opinogóra Górna".
po stronie wydatków budżetu gminy:
- zwiększenia planu wydatków budżetu gminy o kwotę 1 013 424,54 zł;
- zmniejszenia planu wydatków budżetu gminy o kwotę 466 500 zł.
1. W dziale 600 – TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ dokonuje się przesunięć w planie wydatków bieżących i majątkowych na kwotę 64 000 zł (zmniejszenie, zwiększenie), w tym zmiana ujęcia klasyfikacji budżetowej w zakresie przedsięwzięć realizowanych przez sołectwa z funduszu sołeckiego (Goździe).
2. W dziale 750 - ADMINISTRACJA PUBLICZNA dokonuje się przesunięć w planie wydatków bieżących na kwotę 5 000 zł (zmniejszenie, zwiększenie).
Ponadto zwiększa się plan wydatków bieżących o kwotę 41 000 zł z przeznaczeniem na opłatę sądową od pozwu w sprawie dochodzenia należności wymagalnych dla gminy od wykonawcy.
3. W dziale 754 - BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWOŻAROWA następuje:
- zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 5 000 zł w związku z podpisaną z Powiatem Ciechanowskim Umową Nr WBZK.5521.2.8.2023 z dnia 14.06.2023 roku na udzielenie pomocy finansowej gminie na wydatki bieżące związane
z wyposażeniem, utrzymaniem i zapewnieniem gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kołaczkowie;
- zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 3 000 zł na szkolenie pilarzy OSP.
Ponadto w dziale tym dokonuje się przesunięć w planie wydatków majątkowych na kwotę 300 000 zł (zmniejszenie, zwiększenie).
4. W dziale 757 - OBSŁUGA DŁUGU PUBLICZNEGO następuje zmniejszenie planu wydatków bieżących o kwotę 41 000 zł na odsetki bankowe od zaciągniętych kredytów z uwagi na zmniejszenie kwoty planowanego kredytu w 2023 roku.
5. W dziale 801 - OŚWIATA I WYCHOWANIE następuje zwiększenie planu wydatków bieżących następująco:
- 10 000 zł na zwrot rodzicom za dowóz dzieci do szkół podstawowych,
- 10 000 zł na dowożenie dzieci do szkół podstawowych w roku szkolnym 2023/2024.
Ponadto dokonuje się zwiększenia planu wydatków bieżących o kwotę 14 704 zł na pomoc obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa z przeznaczeniem na dodatkowe zadania oświatowe .
6. W dziale 851 - OCHRONA ZDROWIA następuje zwiększenie planu wydatków bieżących na kwotę 17 923,54 zł z przeznaczeniem na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi. Zwiększenie dotyczy niewykorzystanych środków
z roku 2022 w kwocie 17 544,82 zł oraz zwiększenia wpływów za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w kwocie 378,72 zł.
7. W dziale 852 - POMOC SPOŁECZNA następuje:
- zwiększenie planu wydatków bieżących z tytułu otrzymanych od Wojewody Mazowieckiego środków pieniężnych z przeznaczeniem na wypłatę pomocy dla Ukraińców w kwocie 564 zł;
- zwiększenie planu wydatków na 2023 rok o kwotę 43 122 zł zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 73 z dnia 2 czerwca 2023 roku na dofinansowanie zadań realizowanych w ramach wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole
i w domu".
Ponadto w dziale tym na wniosek Kierownika Klubu Senior+ w Dzboniu dokonuje się przesunięć w planie wydatków na kwotę 8 500 zł (zmniejszenie, zwiększenie).
8. W dziale 855 - RODZINA następuje:
- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 70/2023 z dnia 25 kwietnia 2023 roku zwiększenie
planu wydatków na 2023 rok o kwotę 105 zł na realizację zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny,
- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 124/2023 z dnia 16 czerwca 2023 roku zwiększenie planu wydatków na 2023 rok o kwotę 1 991 zł na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne
oraz zasiłek dla opiekuna na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
9. W dziale 900 - GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHORNA ŚRODOWISKA następuje:
- zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 70 515 zł w związku z podpisaną umowa Nr 845/2023/Wn07/OZUP-go/D z dnia 15.06.2023r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na dofinansowanie przedsięwzięcia "Usuwanie odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu Big Bag". Całkowity koszt realizacji zadania to 76 156 zł.
- zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 35 000 zł w związku z podpisaną umowa Nr 1871/23/OZ/DA z dnia 02.06.2023r. z Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na dofinansowanie zadania „Unieszkodliwianie azbestu na terenie gminy Opinogóra Górna - etap XIV". Całkowity koszt realizacji zadania to 50 600 zł.
- zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 30 000 zł w związku z podpisaną umowa Nr 1445/23/EE/DA z dnia 02.06.2023r. z Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na zadanie „Organizacja Ekologicznego Pikniku Rodzinnego na terenie gminy Opinogóra Górna". Całkowity koszt realizacji zadania to 30 000 zł.
Ponadto w dziale tym dokonuje się przesunięć w planie wydatków majątkowych na kwotę 30 000 zł (zmniejszenie, zwiększenie).
10. W dziale 921 - KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO następuje zwiększenie planu wydatków majątkowych o kwotę 300 000 zł na zadaniu „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie Opinogóra Górna - etap III - Polski Ład II". Łączny limit wydatków na 2023 rok wynosi 1 300 000 zł,
w tym dofinansowanie środków rządowych Polski Ład to kwota 900 000 zł. Zadanie dotyczy przeprowadzenia I etapu termomodernizacji budynku Ośrodka Zdrowia w Opinogórze Górnej.
Ponadto w dziale tym dokonuje się przesunięć w planie wydatków na kwotę 18 000 zł (zmniejszenie, zwiększenie), w tym zmiana ujęcia klasyfikacji budżetowej w zakresie przedsięwzięć realizowanych przez sołectwa z funduszu sołeckiego (Dzbonie 1 000 zł, Opinogóra Dolna 500 zł).
11. W dziale 926 - KULTURA FIZYCZNA następuje zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 5 000 zł z przeznaczeniem na zakup materiałów na place zabaw.
W oparciu o dokonane zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu gminy dokonuje się aktualizacji pozostałych załączników uchwały budżetowej.
Za przyjęciem uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Opinogóra Górna na rok 2023 głosowało:
za 13 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 5
Pani Anna Tobolska - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła projekt uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej
na terenie gminy Opinogóra Górna oraz szczególnych warunków jego funkcjonowania.
Uchwała związana jest ze zmianami, które nastąpiły 22 czerwca 2023 r. w związku z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, która zmieniła swoją nazwę na przeciwdziałanie przemocy domowej.
Szczegóły uchwały zostały omówione na komisji Rady Gminy w dniu 26.05.2023 r. W związku ze zmianami traci moc uchwała XXXV/230/2018 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie zasad powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania w gminie Opinogóra Górna. Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Za przyjęciem uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej na terenie gminy Opinogóra Górna oraz szczególnych warunków jego funkcjonowania głosowało:
za 13 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0.
pkt 6
Pani Alicja Stryczniewicz - Kierownik Referatu Infrastruktury, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska omówiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia dopłaty dla taryfowej grupy odbiorców za zbiorowe odprowadzanie ścieków do oczyszczalni ścieków w miejscowości Opinogóra Górna i Pomorze.
Uchwałą nr LI/344/2023 z dnia 26 maja 2023 r. Rada Gminy zatwierdziła dopłaty dla taryfowej grupy odbiorców za zbiorowe odprowadzanie ścieków do oczyszczalni ścieków w miejscowości Opinogóra Górna i Pomorze. Organ nadzorczy - Regionalna Izba Obrachunkowa - dopatrzyła się uchybienia w uchwale polegającego na użyciu w treści uchwały określenia „dla taryfowej grupy odbiorców indywidualnych (gospodarstwa domowe)” zamiast właściwego wynikającego z decyzji Wód Polskich zatwierdzającej taryfy w brzmieniu „dla Grupy K1 (wszyscy odbiorcy usług)”.
Z tego też względu zachodzi potrzeba podjęcia nowej uchwały z użyciem właściwego pojęcia, tj. „dla Grupy K1 (wszyscy odbiorcy usług)”. Pozostałe elementy uchwały, w tym stawki dopłat i czas obowiązywania, nie ulegają zmianie.
Za przyjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia dopłaty dla taryfowej grupy odbiorców za zbiorowe odprowadzanie ścieków do oczyszczalni ścieków
w miejscowości Opinogóra Górna i Pomorze głosowało:
za 13 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0.
pkt 7
Pani Alicja Stryczniewicz - Kierownik Referatu Infrastruktury, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska omówiła projekt uchwały
w sprawie powołania zespołu do spraw zaopiniowania kandydatów na ławników.
W związku z upływem w dniu 31 grudnia 2023 r. czteroletniej kadencji ławników orzekających w sprawach rozpoznawanych w Sądzie Rejonowym w Ciechanowie i Sądzie Okręgowym w Płocku, Prezes Sądu Okręgowego w Płocku zwrócił się
do Rady Gminy o dokona-nie wyboru ławników na kadencję 2024 – 2027
1) do orzekania w Sądzie Okręgowym w Płocku – 1 osoby
2) do orzekania w Sądzie Rejonowym w Ciechanowie, Wydział Pracy – 1 osoby
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych w art. 163 stanowi, że przed przystąpieniem do wyborów ławników sądów powszechnych, które odbywają się najpóźniej w październiku roku kalendarzowego, w którym upływa kadencja dotychczasowych ławników rada gminy powołuje zespół, który przedstawia na sesji swoją opinię o zgłoszonych kandydatach, w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych w ustawie.
W celu dokonania wyboru ławników na nową kadencję, w terminie do 30 czerwca br. przyjmowane są zgłoszenia kandydatów na ławników od uprawnionych podmiotów.
Ustawa nie określa szczegółowo kto może wchodzić w skład takiego zespołu.
Mogą to być radni, sołtysi i pracownicy urzędu.
Na posiedzeniu komisji w dniu 26 czerwca radni zaproponowali następujące osoby:
1) Grzegorz Pszczółkowski - przewodniczący zespołu
oraz członkowie:
2) Aneta Bartoszuk
3) Robert Miklaszewski
4) Alicja Stryczniewicz.
Za przyjęciem uchwały w sprawie powołania zespołu do spraw zaopiniowania kandydatów na ławników głosowało:
za 13 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0.
pkt 8
Pan Piotr Czyżyk - Wójt Gminy zabrał głos w sprawie raportu o stanie gminy Opinogóra Górna.
Raport został przekazany P. Przewodniczącej oraz radnym w wersji papierowej, został również opublikowany w BIP. Obowiązek opracowania raportu wynika z art. 28aa ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Przedkładam Raport o stanie gminy Opinogóra Górna za rok 2022, realizując ustawowy obowiązek jego opracowania (na podstawie art. 28aa ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Przygotowany został po przeglądzie stanu
gminy w analizowanym roku.
W Raporcie zawarte są dane liczbowe z najważniejszych obszarów działalności samorządu gminy. Materiały zostały zebrane przez pracowników Urzędu Gminy oraz pracowników jednostek organizacyjnych podległych samorządowi gminy. Raport jest formą podsumowania działalności wójta, w szczególności wykonania strategii i programów, uchwał Rady Gminy, realizacji inwestycji, a także zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Raport zawiera analizę finansów gminy, spraw społecznych, prezentuje stan oświaty, kultury i demografii. Wygląd i chronologia Raportu są podobne do dokumentów z lat wcześniejszych co może ułatwić Państwu wychwycenie zmian, które następują w naszej gminie w kolejnych okresach czasu.
Rok 2022 był wycinkiem wieloletniej pracy całego samorządu gminy Opinogóra Górna, służącej zaspokajaniu społecznych potrzeb mieszkańców gminy. Przedstawiając Państwu ten Raport chciałbym pokazać najważniejsze przemiany zachodzące
we wspólnocie samorządowej gminy w minionym roku. Pragnę podkreślić, że aby zrealizować założone cele, potrzebna była zgodna praca i zaangażowanie wszystkich organów, pracowników gminy, jednostek organizacyjnych i oczywiście wsparcie mieszkańców.
Infrastruktura techniczna
Drogi. Teren gminy Opinogóra Górna położony jest w korzystnej relacji przestrzennej
do krajowego i regionalnego systemu komunikacji drogowej. Dobre powiązania komunikacyjne zapewniają znajdujące się na obszarze gminy: droga krajowa nr 60 (Kutno - Płock - Ciechanów - Ostrów Mazowiecka) oraz droga wojewódzka nr 617 (Przasnysz - Ciechanów). Krajowe i regionalne szlaki komunikacyjne uzupełnia sieć dróg powiatowych licząca 63,4 km a także drogi gminne o łącznej długości 103,7 km. Ogółem na terenie gminy znajduje się obecnie około 187 km dróg publicznych. W 2022 r. nawierzchnię asfaltową wykonano na długości 2 km dróg wewnętrznych i 2,05 km dróg o kategorii drogi gminnej.
Gaz. Coraz większa liczba mieszkańców gminy korzysta z gazu sieciowego.
Na terenie gminy w 2022 r. PSG wybudowała nowe odcinki sieci gazowej doprowadzając gaz ziemny do miejscowości Zygmuntowo i Opinogóra Górna.
W większości mieszkańcy korzystają z dostaw gazu bezprzewodowego. Są punkty sprzedaży gazu firm GAZPOL i BP, działają również prywatne firmy obwoźne. Obserwujemy niesłabnące zainteresowanie naszych mieszkańców rozbudową
i przyłączaniem się do sieci gazowej (przewodowej). Po inwestycjach z 2022 r. długość czynnej sieci gazowej wg stanu na 31 grudnia 2022 r. wzrosła do 15,50 km, istniało 135 czynnych przyłączy do sieci gazowej. Obecnie (wg danych które posiad urząd)
z sieci gazowej korzysta 7,5% gospodarstw domowych. Będziemy zabiegać, aby ta sieć sukcesywnie się rozbudowywała.
Gospodarka odpadami.
W 2022 r. na 1 mieszkańca gminy przypadało 86,05 kg odpadów komunalnych zebranych selektywnie, 194,66 kg odpadów komunalnych zmieszanych. Niestety tendencja jest niekorzystna – wytwarzamy więcej odpadów i mniej oddajemy tych zebranych selektywnie.
Ochrona środowiska
W 2022 r. z 50 posesji unieszkodliwiono 126,98 ton pokryć dachowych zawierających szkodliwy dla zdrowia azbest. Zakres prac obejmował zdjęcie, pakowanie, transport i przekazanie na składowisko odpadów płyt azbestowo-cementowych. Zorganizowano zbiórkę odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu Big Bag pochodzących z gospodarstw rolnych. Łącznie zebrano 236,84 ton odpadów, które zostały poddane procesowi przetworzenia.
Wspólnota i ludność
W roku 2022 (stan na dzień 31 grudnia 2021 r.) liczba mieszkańców gminy (ludność gminy) wynosiła 5 899. W odniesieniu do poszczególnych kategorii wiekowych: gminę zamieszkuje 3025 mężczyzn i 2874 kobiet. W odniesieniu do poszczególnych grup wiekowych:
- liczba mieszkańców w wieku do 18 roku życia wynosiła 1196 osób,
- liczba mieszkańców w wieku 19-65 wynosiła 3619 osób
- liczba mieszkańców w wieku powyżej 65 roku życia wynosiła osób 1084 osób.
W 2022 r. urodziło się w gminie 50 dzieci, w tym 26 dziewczynek i 24 chłopców. Zmarło 68 osób.
Na terenie gminy zawarto 28 małżeństw, w tym 10 są to śluby zawarte przed Kierownikiem USC.
Dla porównania: urodzenia w roku 2022 – 50; 2021 – 44; 2020 – 64; w roku 2019 – 73;
w roku 2018 – 63; w roku 2017 – 85; w roku 2016 – 88.
Działalność inwestycyjna
W 2022 r. udało się zrealizować większość zaplanowanych w budżecie inwestycji, których wartość wynosiła 7 143 092,33 zł.
W 2022 roku zostały wykonane przebudowy dróg gminnych na terenie gminy Opinogóra Górna w miejscowościach: Rembowo, Opinogóra Dolna, Elżbiecin, Wólka
Łanięcka, Władysławowo ul. Ciechanowska, Przytoka, Chrzanówek, Załuże-Imbrzyki - Sosnowo oraz Władysławowo ul. E. Krasińskiego, a także modernizacja drogi gminnej Kołaczków-Łęki. Łącznie nawierzchnia bitumiczna została wykonana
na odcinku długości 4,05 km
Została wykonana termomodernizacja budynku świetlicy wiejskiej w Zygmuntowie,
w ramach której budynek został ocieplony na zewnątrz, wykonano wymianę pokrycia dachu, docieplenie stropu i dachu oraz modernizację instalacji c.o. W ramach tego projektu została zamontowana instalacja fotowoltaiczna na budynku świetlicy
w Zygmuntowie oraz na budynku szkoły w Kołaczkowie. Zadanie realizowane było przy dofinasowaniu w ramach RPO WM 2014-2020.
Wykonaliśmy montaż 29 lamp solarnych LED na terenie gminy w ramach dofinansowania z programu Mazowiecki Instrument Aktywizacji Sołectw oraz Mazowsze dla klimatu. Lampy zostały zamontowane w następujących lokalizacjach: Kąty - 4 szt., Pomorze - 4 szt., Zygmuntowo - 4 szt., Pajewo-Króle - 4 szt., Chrzanówek - 3 szt., Janowięta - 1 szt., Władysławowo - 8 szt., Elżbiecin - 1 szt.
W ramach pozyskanych środków z Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Sołectw zostało wykonane docieplenie świetlicy wiejskiej w Rembowie i Łagunach oraz zakup wyposażenia placu zabaw do miejscowości Chrzanówek, Bogucin i Elżbiecin.
Zakończyła się realizacja projektu realizowanego z udziałem środków europejskich polegającego na wymianie kotłów u mieszkańców gminy. W ramach zadania zostało zamontowanych 36 kotłów gazowych, 14 kotłów na pellet, 1 kocioł zgazowujący drewno, 16 instalacji fotowoltaicznych, 4 instalacje kolektorów słonecznych i 4 instalacje powietrznych pomp ciepła c.w.u.
Rozpoczęta została budowa zaplecza sanitarno-szatniowego przy boisku sportowym w Opinogórze Górnej. Na realizację zadania pozyskaliśmy wsparcie w wysokości 250 tys. zł z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach programu Mazowsze dla sportu. Prace są w trakcie realizacji.
W 2022 roku udało się pozyskać 10 917 390,50 zł na realizację inwestycji ze środków zewnętrznych.
Wykonano wiele zadań w ramach przeznaczonych przez sołectwa środków z funduszu sołeckiego. Zostały opracowane dokumentacje projektowo-kosztorysowe na przebudowę dróg gminnych oraz na budowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy, które będą bazą dla inwestycji w latach kolejnych.
Finanse gminy
W dniu 10 grudnia 2021 roku uchwalony został przez Radę Gminy Opinogóra Górna budżet Gminy Opinogóra Górna na 2022 rok, który stanowił podstawę gospodarki finansowej. Wyszacowane plany przedstawiały się następująco:
- po stronie dochodów budżetu gminy 27 945 000 zł;
- po stronie wydatków budżetu gminy 31 440 000 zł.
Po uwzględnieniu całorocznych zmian budżetu plan dochodów budżetu gminy na koniec 2022 roku wyniósł 44 259 946,85 zł. Dochody gminy zrealizowano w kwocie
40 220 935,55 zł, co stanowi 91% planu.
W gminie w 2022 r. zrealizowano liczne projekty ze środków zewnętrznych, które opiewały na łączną kwotę 3 769 264,31 zł, w tym:
1) z dotacji otrzymanych z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 964 993 zł zrealizowano
następujące projekty:
– „Granty PPGR Wsparcie dzieci i wnuków byłych pracowników PGR w rozwoju cyfrowym” – 244 780 zł;
- „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie Opinogóra Górna”
– 457 007,74 zł;
- „Młodzi kompetentni – zajęcia dla młodzieży szkolnej” – 85 095,26 zł;
- „Cyfrowa Gmina” – 178 110 zł.
2) z dotacji otrzymanych z budżetu państwa oraz pozyskanych z innych źródeł w kwocie 2 804 271,31 zł zrealizowano następujące zadania:
- „Przebudowę dróg gminnych w ramach programu Polski Ład – Chrzanówek, Władysławowo (E. Krasińskiego), Załuże-Imbrzyki-Sosnowo” - 2 295 324,51 zł;
- „Przebudowę drogi gminnej w miejscowości Wólka Łanięcka – etap I” – 178 000 zł;
- „Modernizację budynku OSP w zakresie dachu i stropu garażu strażnicy w Łagunach” – 20 000 zł;
- „Modernizację sieci wod. na terenie ogródków działkowych „SONA” – 10 000 zł;
- „Zakup i montaż urządzeń na plac zabaw w miejscowości Chrzanówek” – 10 000 zł;
- „Modernizację placu zabaw w miejscowości Elżbiecin” – 10 000 zł;
- „Zakup i montaż urządzeń na plac zabaw w miejscowości Bogucin” – 10 000 zł;
- „Modernizację świetlicy wiejskiej w Rembowie” – 10 000 zł;
- „Modernizację świetlicy wiejskiej w miejscowości Łaguny” – 10 000 zł;
- „Modernizację oświetlenia ulicznego w miejscowości Kąty” – 10 000 zł;
- „Modernizację oświetlenia ulicznego w miejscowości Zygmuntowo” – 10 000 zł;
- „Modernizację oświetlenia ulicznego w miejscowości Pajewo – Króle” – 10 000 zł;
- „Modernizację oświetlenia ulicznego w miejscowości Pomorze” – 10 000 zł;
- „Usuwanie odpadów z folii rolniczych, sitaki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu Big Bag” – 110 917 zł;
- „Usuwanie azbestu z terenu gminy Opinogóra Górna” – 33 532,81 zł;
- „Wykonanie energooszczędnego solarnego oświetlenia zewnętrznego ulicznego na terenie gminy Opinogóra Górna” – 32 472 zł;
- na zakupy związane z prowadzeniem akcji ratowniczych na rzecz OSP Opinogóra
Górna i Kołaczków – 11 175 zł;
- na wyposażenie, utrzymanie i zapewnienie gotowości bojowej OSP Sosnowo – 5 000 zł;
- realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego na terenie gminy Opinogóra Górna w
ramach programu „Stop Smog” - 7 700 zł;
- realizację programu „Czyste powietrze” – 3 630,99 zł;
- realizację programu „Mazowsze dla czystego powietrza 2022” – 6 519 zł.
Ponadto w 2022 roku gmina otrzymała:
- środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na wypłatę świadczeń z tytułu dodatku węglowego oraz dodatków dla gospodarstw domowych oraz dla podmiotów wrażliwych – 4 311 854,99 zł;
- środki na pomoc obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terenie tego kraju – 215 577,66 zł;
- zwrot wydatków bieżących i majątkowych realizowanych w ramach funduszu sołeckiego w 2021 roku – 148 954,20 zł.
Fundusz sołecki
W gminie Opinogóra Górna nie funkcjonuje budżet obywatelski, natomiast od kilku lat wyodrębniony jest fundusz sołecki. W ramach funduszu sołeckiego, wyodrębnionego w gminie od kilku lat, zrealizowano wydatki na łączną kwotę 625 280,48 zł. W ramach
tego funduszu zrealizowano następujące przedsięwzięcia:
- w zakresie zakupu koparko-ładowarki na potrzeby gminy – kwota wydatków: 343 594,57 zł, tj. 55% funduszu sołeckiego;
- w zakresie dróg gminnych – kwota wydatków: 123 889,78 zł, tj. 20% funduszu sołeckiego;
- w zakresie modernizacji świetlic wiejskich, zagospodarowania terenu oraz organizację wydarzeń kulturalnych – kwota wydatków: 57 429,53 zł, tj. 9% funduszu sołeckiego;
- w zakresie modernizacji oświetlenia ulicznego – kwota wydatków: 33 216,56 zł,
tj. 5% funduszu sołeckiego;
- w zakresie modernizacji placów zabaw – kwota wydatków: 27 925,18 zł, tj. 4% funduszu sołeckiego;
- w zakresie poprawy bezpieczeństwa, tj. montaż monitoringów, itp. – kwota wydatków: 17 423,10 zł, tj. 3% funduszu sołeckiego;
- w zakresie zadań pozostałych – kwota wydatków: 15 506,81 zł, tj. 3% funduszu sołeckiego;
- w zakresie zakupu zamiatarki – 6 294,95 zł, tj. 1% funduszu sołeckiego.
Edukacja
W gminie w roku szkolnym 2021/2022 oraz 2022/2023 funkcjonowały 3 szkoły podstawowe:
1) Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Krasińskiego w Opinogórze Górnej;
2) Szkoła Podstawowa im. Św. Stanisława Kostki w Woli Wierzbowskiej;
3) Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Kołaczkowie.
W gminie nie funkcjonowały żadne inne placówki oświatowe.
Koszt jednego ucznia w szkołach: Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Krasińskiego w Opinogórze Górnej - 16 362,78 zł (liczba uczniów 233), Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Kołaczkowie - 21 358,20 zł (liczba uczniów 68), Szkoła Podstawowa im .św. Stanisława Kostki w Woli Wierzbowskiej - 19 454,99 zł (liczba uczniów 81).
Kultura
W gminie w 2022 r. działalność kulturalna na terenie gminy skupiała się różnych ośrodkach: w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej, Gminnym Ośrodku Kultury w Opinogórze Górnej i Gminnej Bibliotece Publicznej. Muzeum Romantyzmu prowadzi
działalność, która jest opisywana w raporcie sporządzanym przez Marszałka Województwa Mazowieckiego.
Pomoc społeczna
Łączna liczba osób korzystających z pomocy społecznej w roku 2022 wynosiła 526.
Świadczenia przyznane decyzją otrzymało 125 osób oraz 407 osób skorzystało
ze wsparcia w formie pracy socjalnej. Porównując liczbę świadczeniobiorców do roku 2021 uległa ona zmniejszeniu o 85 osób dzięki zwiększeniu pracy socjalnej. W 2022 roku wpłynęło 3341 wniosków w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego.
Działalność Klubu Senior+ w Dzboniu
Klub Senior+ w Dzboniu realizuje zadania w oparciu o przepisy ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. oraz uchwały Nr XIV/88/2020) Rady Gminy Opinogóra Górna.
Klub Senior+ w Dzboniu to miejsce, w którym seniorzy z terenu gminy Opinogóra Górna mogli spędzać razem czas, korzystać z różnego rodzaju zajęć czy warsztatów, uczyć się nowych rzeczy, budować wspólnotę.
Ochotnicze Straże Pożarne
Na terenie gminy Opinogóra Górna funkcjonuje 9 jednostek OSP, z tego dwie jednostki są w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym (OSP Opinogóra Górna i OSP Wierzbowo). W swych szeregach zrzeszają 205 członków czynnych, w tym 4 kobiety.
Liczba członków OSP oraz sprzęt, którym dysponują w pełni zaspokajają potrzeby w zakresie bezpieczeństwa mieszkańców gminy.
W 2022 roku jednostki OSP wyjeżdżały 146 razy, do zdarzeń, w czasie których prowadziły działalność ratunkową w zakresie ratownictwa technicznego, pożarowego, oraz kwalifikowanej pierwszej pomocy medycznej.
Zagrożenia bezpieczeństwa w gminie
Zgodnie z posiadanymi danymi pozyskanymi z Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie w 2022 r. na terenie gminy Opinogóra Górna (w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia) odnotowano wzrost przestępczości w porównaniu do analizowanego okresu 2021 roku. Liczba stwierdzonych przestępstw i ich wykrywalność na terenie gminy przedstawia się następująco:
1. W kategorii przestępczości ogólnej – 99 przestępstw (o 21 więcej niż w roku 2021);
2. W kategorii przestępstw o charakterze kryminalnym - 62 przestępstwa (o 14 więcej niż w roku 2021).
Spośród wszystkich zdarzeń kryminalnych, największą grupę stanowią przestępstwa
przeciwko mieniu (kradzież i kradzież z włamaniem). W 2022 roku na terenie gminy odnotowano 34 przestępstwa kradzieży oraz 10 przestępstw kradzieży z włamaniem.
W 2022 roku na terenie gminy odnotowano 68 kolizji drogowych, w których nie było ofiar śmiertelnych. Najwięcej kolizji było na drodze krajowej K-60 – 17 kolizji i na drodze wojewódzkiej W-617 – 26 kolizji. Najczęstszymi przyczynami kolizji drogowych
było niedostosowanie prędkości jazdy do warunków atmosferycznych oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe cofanie.
Statystyka dotycząca decyzji, zarządzeń i uchwał
W 2022 r. 4 decyzje zostały zaskarżone do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. SKO przekazało wszystkie decyzje do ponownego rozpatrzenia. Wojewoda nie stwierdził nieważności zarządzeń i uchwał, wydanych przez organy gminy. Do Urzędu Gminy wpłynęły w 2022 r. 33 wnioski o udostępnienie informacji publicznej. Dotyczyły one: kwot dochodów, wydatków, zadłużenia gminy oraz kwoty pozyskanych zewnętrznych środków finansowych w latach 2018-2021, podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od nieruchomości w 2021 roku, audytu wewnętrznego, zawieranych umów obejmujących doradztwo podatkowe i prawne w latach 2020-2022, zmiany w podatkach z perspektywy samodzielności finansowej gminy, działań podjętych przez gminę w zakresie przygotowania do funkcjonowania w warunkach gospodarki cyfrowej, funkcji pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych oraz systemu informatycznego do przetwarzania informacji niejawnych, diagnozy cyberbezpieczeństwa w ramach Cyfrowej Gminy, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych udzielonych zamówień i zrealizowanych umów o udzielenie zamówienia publicznego, ochrony danych osobowych, analizy zagrożeń w których występuje zagrożenie dla bezpieczeństwa osób wykorzystujących obszar wodny do pływania, kąpania się, uprawiania sportu i rekreacji, dotacji udzielanych przez gminę do wymiany kotłów i termomodernizacji z RPO, wdrożenia dokumentu przyjmującego formę młodzieżowej strategii gminy, polityki dla ludzi młodych w gminie, strategii rozwoju polityki młodzieżowej, wydanych decyzji na farmy fotowoltaiczne, obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla elektrowni wiatrowych i farm fotowoltaicznych, udostępnienia zgłoszenia do Ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych, stosowanych środkach poprawy efektywności energetycznej i udostępnienia faktur za energię elektryczną, przekazania informacji o obowiązywaniu ustawy krajobrazowej, sposobie wykorzystywania danych satelitarnych, posiadaniu kąpielisk, liczby szkół i przedszkoli, które na terenie gminy wykonywały szczepienia swoich podopiecznych przeciwko COVID-19, liczby dzieci pochodzących z Ukrainy, które uczęszczają do szkół podstawowych na terenie gminy, a także udzielenia informacji czy w okresie od 01.01.2000 r. do 29.10.2022 r. Prezes Rady Ministrów wyznaczył w gminie osobę pełniącą funkcję wójta.
W przypadku wszystkich wniosków, które wpłynęły informacja została udostępniona wnioskodawcy. W 2022 r. żaden wnioskodawca nie złożył skargi do sądu administracyjnego, dotyczącej dostępu do informacji publicznej, W sprawozdawanym roku wpłynęło 7 wniosków w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego. Uwzględniono 7 wniosków. Dotyczyły one bieżącego remontu dróg gminnych i inwestycji drogowych.
W 2022 r. wpłynęło 9 petycji, z których 7 nie zostało uwzględnionych, a jedna przekazana do właściwych jednostek organizacyjnych gminy. Przedmiotem petycji była naprawa programu ochrony powietrza, utworzenie młodzieżowej rady gminy, obniżenie stawki VAT na drewno opałowe, poprawa efektywności energetycznej oraz petycja skierowana do placówek oświatowych dotycząca programu „Gotuj się na zmiany”.
Rok 2022, podobnie jak rok 2021, był rokiem szczególnym. Musieliśmy mierzyć się z nowymi wyzwaniami w szczególności związanymi z wdrażaniem polityki osłonowej państwa począwszy od weryfikacji i przyznawania różnego rodzaju dodatków
na sprzedaży preferencyjnej węgla kończąc. Zrealizowano wiele znaczących inwestycji, co szczegółowo zostało opisane w niniejszym raporcie. Organizowano też wiele wydarzeń kulturalnych.
Dbaliśmy o naszych seniorów, realizując politykę społeczną, socjalną i edukacyjną.
Jak każdego roku tak i w opisywanym 2022 nie zabrakło prawdziwego i fizycznego udziału naszych mieszkańców w realizacji zadań samorządu np.:
Mieszkańcy sołectwa Bacze – montaż lamp oświetlenia ulicznego; Mieszkańcy sołectwa Władysławowo regularne prace przy remontach, inwestycjach i utrzymaniu terenów zieleni; Seniorzy Klubu Senior+ w Dzboniu – wykonanie tarasu, zadaszenia i utrzymanie nieruchomości w porządku i czystości; mieszkańcy całej Gminy – zaangażowanie w przygotowania i udział w obchodach 30-lecia samorządu gminnego, przygotowania i udział w dożynkach gminnych. Takich przykładów społecznej pracy w naszej gminie jest wiele. Za wszystkie składam gorące podziękowania.
Staraliśmy się z całym zespołem pracowników aby obsługa interesantów była profesjonalna, merytoryczna i ciągła. Staraliśmy się, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że mieszkańcy oczekują tego od urzędu, jak najlepszego zapewnienia usług,
ale również „ludzkiego” podejścia i zrozumienia. I za tę pracę, która ma bezpośrednie przełożenie na rozwój naszej gminy, na jakość naszego codziennego życia, wszystkim serdecznie dziękuję.
Przedstawiając niniejszy raport, zwracam się (na podstawie art. 28aa ust. 9 ustawy o samorządzie gminnym) do Rady Gminy o udzielenie wotum zaufania.
Następnie Pani Jolanta Grochowska Przewodnicząca Rady Gminy ogłosiła przystąpienie do debaty nad raportem o stanie gminy.
Pan radny Komorowski wypowiedział się o bardzo dobrym wykonaniu budżetu za 2022 rok oraz o zmniejszeniu zadłużenia, które wynosi 7%. Pod względem zadłużenia wyróżniamy się na tle innych samorządów. Tym samym podziękował za współpracę przy realizacji zeszłorocznego budżetu.
Z uwagi, że nikt z obecnych nie zabrał głosu, Przewodnicząca zakończyła debatę nad raportem.
pkt 9
Przewodnicząca poinformowała, że uchwałę o udzieleniu wotum zaufania rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Następnie odczytała projekt uchwały w sprawie udzielenia wójtowi gminy wotum zaufania
i rozpoczęła debatę. Z uwagi, że nikt z obecnych nie zabrał głosu w tej sprawie, zostało rozpoczęte głosowanie.
Za przyjęciem uchwały w sprawie udzielenia wójtowi gminy wotum zaufania głosowało:
za 13 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0.
pkt 10
W sprawie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za rok 2022 głos zabrała Skarbnik Gminy Pani Ewa Wójcik.
Uchwalony przez Radę Gminy budżet gminy na 2022 rok, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku przewidywał na realizację:
- po stronie planu dochodów 44 259 946,85 zł. Ostatecznie dochody budżetu gminy zrealizowano w kwocie 40 220 935,55 zł, co stanowi 91% ich planu rocznego,
- po stronie planu wydatków 45 338 732,87 zł. Ostatecznie wydatki budżetu gminy wykonano w kwocie 37 753 715,61 zł co stanowi 83% ich planu rocznego,
w tym:
- wydatki bieżące stanowiły 81% wydatków ogółem, tj. 30 612 315,76 zł,
- wydatki majątkowe stanowiły 19% wydatków ogółem, tj. 7 141 399,85 zł.
W 2022 roku dokonano zgodnie z planem rozchodów spłaty zobowiązań z tytułu pożyczek i kredytów długoterminowych zaciągniętych w latach ubiegłych na łączną kwotę 799 474,45 zł. Od zadłużenia kredytowego zapłacono odsetki bankowe
w kwocie 209 883,25 zł.
Łączne zadłużenie gminy na dzień 31.12.2022 r. wyniosło 2 946 000 zł, co stanowi 7% wykonanych dochodów ogółem.
Biorąc pod uwagę środki jakie nasz samorząd przeznacza na wydatki inwestycyjne zadłużenie naszej gminy na tle innych gmin powiatu ciechanowskiego nie jest wysokie. Od kilku lat nie zaciągamy nowych kredytów i pożyczek a jedynie spłacamy zobowiązania zaciągnięte w latach ubiegłych.
W 2022 roku (od 1 października) budżet gminy przekroczył kwotę 40 mln zł, tj. plan dochodów jak i wydatków budżetu gminy. W związku z osiągnięciem progu ustawowego gmina została zobligowana do prowadzenia w gminie audytu
i zatrudnienia audytora.
W 2022 roku przez budżet gminy przeprowadzono liczne środki rządowe, takie jak:
- dotacje z zakresu administracji rządowej, otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań rządowych w łącznej kwocie około 8 mln. zł,
- środki z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 - na wypłatę dodatków węglowych i dodatków dla podmiotów wrażliwych w kwocie ponad 4 mln 300 tys. zł.,
- środki z funduszu Pomocy Ukrainie w kwocie ponad 215 tys. zł.
Środki te zwiększyły nam stronę dochodów i wydatków budżetu gminy a gmina była tzw. kasjerem dla dystrybucji tych środków.
Szanowni Państwo, zwróćcie uwagę, że
Jesteśmy gminą typowo rolniczą i naszym największym źródłem dochodów budżetu gminy są dochody podatkowe. W 2022 roku ich wpływy wyniosły około 13 mln. zł.
Ich udział w dochodach budżetu gminy wyniósł 31%. Znaczącą pozycję w strukturze dochodów podatkowych stanowiły:
- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych – około 6 mln zł,
tj. 35% dochodów podatkowych. Udziały te z roku na rok rosną, a zawdzięczamy je pracującej części mieszkańców naszej gminy. Do zeszłego roku udziały były dwoma głównym źródłem dochodów podatkowych, od 2022 roku są na pierwszej pozycji,
- podatek od nieruchomości stanowi drugie źródło dochodów podatkowych (do roku 2021 był on pierwszym naszych źródłem) – z kwotą ponad 4 mln. zł, co stanowi 32% dochodów podatkowych,
- podatek rolny ponad 2 mln zł, który stanowi 16% dochodów podatkowych,
- podatek od czynności cywilnoprawnych ponad 372 tys. zł
- podatek od środków transportowych 248 tys. zł,
Wpływy tych podatków w roku 2022 są zbliżone do roku ubiegłego. Nie odnotowaliśmy większych odchyleń w ich realizacji.
Łączne saldo należności wymagalnych na koniec 2022 roku wyniosło około 1 mln 644 tys. zł, w tym największa zaległość dotyczy zaliczki i funduszu alimentacyjnego 846 tys. zł. Zaległości te z roku na rok rosną z uwagi na fakt, że są one na bieżąco wypłacane świadczeniobiorcom, a ich ściągalność nie pokrywa kwoty wpłacanych świadczeń.
Pozostałe należności dotyczą:
- opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi 348 tys. zł,
- podatku rolnego 219 tys. zł,
- podatek od nieruchomości 122 tys. zł,
- oraz podatku od środków transportowych – 82 tys. zł.
Wydatki budżetu gminy w 2022 roku wyniosły 37 753 715,61 zł, co stanowiło 85% ich planu rocznego.
Natomiast wydatki inwestycyjne gminy w 2022 roku wyniosły 7 141 399,85 zł, tj. 19% wydatków ogółem budżetu gminy.
To kolejny udany rok patrząc na uzyskany wysoki wskaźnik wydatków inwestycyjnych. W 2021 roku wydatki inwestycyjne wynosiły 7 269 522,35 zł i stanowiły 21 % wydatków ogółem.
Ten ubiegłoroczny wysoki wskaźnik inwestycyjny udało się zrealizować dzięki pozyskanym przez samorząd dodatkowym środkom zewnętrznym w kwocie 4 mln, z czego:
- 1 mln zł stanowiły środki dotacji z budżetu Unii Europejskiej,
- 3 mln zł stanowiły dotacje z budżetu państwa, budżetu samorządu województwa, oraz z innych źródeł, w tym rządowe środki Polski Ład – 2 mln 300 tys. zł.
Nie wszystkie zadania przyjęte do budżetu udało się zakończyć i rozliczyć w 2022 roku. Z różnych względów część zadań została przesunięta do realizacji na 2023 rok. Ostatecznie plan zadań inwestycyjnych wykonano w 75%.
Najpoważniejszą pozycją wśród wydatków inwestycyjnych stanowiły wydatki związane z przebudową dróg na terenie naszej gminy – 4,5 mln zł, tj. 64% wydatków inwestycyjnych ogółem.
W 2022 roku zrealizowano następujące inwestycje drogowe:
- Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Wólka Łanięcka – etap I – 551 tys. zł. Inwestycja obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na odcinku 480 mb.
Na zadanie to otrzymaliśmy dotację ze środków związanych z wyłączeniem z produkcji gruntów rolnych w kwocie 178 000 zł. - Przebudowa drogi wewnętrznej Rembówko - Rembowo – 310 tys. zł. Inwestycja obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na odcinku 530 mb.
- Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Opinogóra Dolna –179 tys. zł.
- Inwestycja obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na długości 100 mb.
- Przebudowa drogi wewnętrznej w miejscowości Elżbiecin – 299 tys. zł. Inwestycja obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na odcinku 390mb.
- Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Władysławowo – 226 tys. zł.Inwestycja obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na odcinku190 mb.
- Przebudowa drogi wewnętrznej w miejscowości Chrzanówek – 426 tys. zł. Inwestycja realizowana była z udziałem środków rządowych Polski Ład w kwocie 391 tys. zł obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na odcinku 316 mb.
- Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Załuże – Imbrzyki-Sosnowo – 620 tys. zł. Inwestycja realizowana była z udziałem środków rządowych Polski Ład w kwocie 534 tys. zł obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na odcinku 888 mb.
- Przebudowa drogi gminnej ul. Z. Krasińskiego we Władysławowie – 1 mln 485 tys. zł. Inwestycja realizowana była z udziałem środków rządowych Polski Ład
- w kwocie 1 mln 370 tys. zł obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na odcinku 814 mb.
- Przebudowa drogi gminnej Kołaczków – Łęki – 353 tys. zł. Inwestycja obejmowała wykonanie nawierzchni bitumicznej na odcinku 1 000 mb.
12. Opracowano dokumentacje projektowo – kosztorysowe na przebudowę dróg gminnych za łączną kwotę 67 tys. zł. Dokumentacje dotyczą dróg w miejscowościach: Opinogóra Dolna, Opinogóra Górna (Książąt Mazowieckich), Kołaczków (ul. Piaskowa), Chrzanówek (ul. Jesionowa), Rembówko .
13. Zakupiono zamiatarkę dla sołectwa Opinogóra Kolonia – 10 tys. zł (fundusz sołecki 6 tys. zł).
W 2022 roku udzielono pomocy finansowej Gminie Regimin na budowę parkingu przy cmentarzu w Koziczynku. Kwota pomocy to 50 tys. zł.
Kolejną pozycją wydatków inwestycyjnych stanowiły wydatki realizowane w ramach zadania „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie Opinogóra Górna – etap II”. Na ten cel wydatkowano kwotę 732 tys. zł. Zadanie dotyczyło termomodernizacji budynku świetlicy w Zygmuntowie, założono panele fotowoltaiczne na budynku Szkoły Podstawowej w Kołaczkowie oraz świetlicy wiejskiej w Zygmuntowie.
W 2022 roku dokonano wykupu prawa użytkowania wieczystego działki nr 247 w Kołaczkowie oraz wypłacono odszkodowanie za przejęcie z mocy prawa działki nr 79/16 w Opinogórze Dolnej za łączną kwotę 371 tys. zł.
W ubiegłym roku dokonano modernizacji następujących obiektów gminnych:
- świetlicy wiejskiej w miejscowości Łaguny – za kwotę 193 tys. zł. Zadanie współfinansowane było ze środków budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Sołectw MAZOWSZE 2022 (10 tys. zł),
- budynku OSP Kołaczków za kwotę 51 tys. zł,
- świetlicy wiejskiej w miejscowości Kobylin za kwotę 30 tys. zł (fundusz sołecki),
- świetlicy wiejskiej w miejscowości Czernice za kwotę 10 tys. zł,
- świetlicy wiejskiej w miejscowości Rembowo za kwotę 57 tys. zł. Zadanie współfinansowane było ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Sołectw MAZOWSZE 2022 (10 tys. zł)
oraz ze środków funduszu sołeckiego (8 tys. zł),
- świetlicy wiejskiej w miejscowości Pomorze za kwotę 12 tys. zł. Zadanie współfinansowane było ze środków funduszu sołeckiego (10 tys. zł).
W ramach zadań objętych WPF w zakresie zadania „Modernizacja obiektów gminnych, w tym świetlic wiejskich” dokonano opłaty za przyłącza do sieci dystrybucyjnej gazowej budynków – OSP Opinogóra Górna, świetlicy wiejskiej w Opinogórze Górnej, Ośrodka Zdrowia w Opinogórze Górnej, SP Opinogóra Górna, budynku urzędu gminy, świetlicy w Zygmuntowie w łącznej kwocie 23 tys. zł
W 2022 roku dokonano montażu systemu monitoringu na osiedlu mieszkaniowym w Opinogórze Górnej. Zadanie sfinansowano ze środków funduszu sołeckiego za kwotę 17 tys. zł.
W ramach zadań z zakresu gospodarki komunalnej i ochrony środowiska zrealizowano następujące zadania:
- dokonano modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy Opinogóra Górna za kwotę 172 tys. zł, w tym w ramach funduszu sołeckiego 33 tys. zł,
- Zakupiono koparko-ładowarkę na potrzeby gminy Opinogóra Górna za kwotę 525 tys. zł, w tym w ramach funduszu sołeckiego 340 tys. zł,
- Zakupiono kosiarkę samojezdną dla sołectwa Wierzbowo za kwotę 12 tys. zł (fundusz sołecki).
W 2022 roku kontynuowano kolejny rok zadanie „Poprawa jakości powietrza poprzez modernizację kotłowni na terenie Gminy Opinogóra Górna”. Wydatki w 2022 roku wyniosły 967 tys. zł. Ostateczne zakończenie zadania przez Wykonawcę i jego rozliczenie nastąpiło w 2023 roku.
W ramach kultury fizycznej i sportu zrealizowano następujące zadania:
- dokonano modernizacji placów zabaw w miejscowościach: Władysławowo, Elżbiecin, Bogucin, Chrzanówek i Kołaczków – za łączną kwotę 98 tys. zł. Zadanie realizowane było z dofinansowaniem środków Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 30 tys. zł (Elżbiecin, Bogucin, Chrzanówek MIAS) oraz funduszu sołeckiego (Elżbiecin, Władysławowo, Kołaczków) w kwocie 29 tys. zł;
- wykonano dokumentację projektowo-kosztorysową i mapy na modernizację boiska sportowego w Opinogórze Górnej polegającą na budowie zaplecza sanitarno – szatniowego za kwotę 49 tys. zł;
Ponadto w 2022 roku:
Opracowano dokumentacje projektowo – kosztorysowe na budowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych za kwotę 19 tys. zł.
oraz
Udzielono dotacji dla Działkowców na modernizację sieci wodociągowej na terenie ogródków działkowych „SONA” w kwocie 20 tys. zł. Na zadanie to gmina otrzymała środki w kwocie 10 tys. zł z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Działkowców MAZOWSZE 2022.
WYDATKI BIEŻĄCE
Wydatki bieżące budżetu gminy w roku 2022 wyniosły 30 612 315,76 zł i stanowiły one 81% wydatków ogółem budżetu gminy.
Największą pozycję wydatków bieżących stanowiły zadania z zakresu pomocy społecznej i rodziny, na którą wydatkowano łącznie 12 310 034,15 zł, tj. 40% wydatków bieżących.
Oprócz stałych zadań realizowanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Opinogórze Górnej w 2022 roku wprowadzono nowe zadania nałożone na samorządy przez rząd, takie jak:
- wypłata dodatku osłonowego - z tej formy pomocy skorzystało 824 osób na kwotę 597 tys. zł;
- wypłata dodatku węglowego - złożonych zostało 1705 wniosków, dodatek węglowy wypłacono 1245 wnioskodawcom. Łącznie świadczenie wypłacone zostało na kwotę 3 mln 810 tys. zł;
- wypłata dodatków dla gospodarstw domowych (inne źródła) – z tej formy skorzystało 200 osób na kwotę 335 tys. zł,
- wypłata dodatków dla podmiotów wrażliwych – z tej formy skorzystały 4 podmioty z terenu naszej gminy, w tym 2 jednostki budżetowe gminy,
- kolejnym nowym świadczeniem była wypłata jednorazowego świadczenia pieniężnego w kwocie 300 zł dla obywateli Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz na dożywianie dzieci z Ukrainy na łączną kwotę 113 tys. zł.
W 2022 roku samorząd realizował nowe zadanie nałożone przez rząd, tj. zakup i dystrybucję węgla w preferencyjnej cenie dla mieszkańców gminy. Z tej formy pomocy skorzystało 389 osób. Wydatki wyniosły 453 tys. zł.
Wydatki na oświatę w ubiegłym roku wyniosły – 8 mln 612 tys. zł, tj. 23% wydatków bieżących.
- subwencja oświatowa, którą otrzymujemy z budżetu państwa pokryła te wydatki w 56%, (co roku obserwujemy mniejszy udział finansowania subwencją oświatową):
- dotacje zewnętrzne w 3%,
- środki unijne w 1%,
- a budżet gminy w 40%. Z uwagi na to, że subwencja oświatowa nie pokrywa wszystkich wydatków oświaty budżet gminy musi zabezpieczać coraz wyższe środki własne. Niestety jest to problem wszystkich samorządów w kraju.
Środki finansowe w większości przeznaczone były na wynagrodzenia dla pracowników oraz pochodne od wynagrodzeń – 6 mln 600 tys. zł, tj. 77% wydatków tego działu.
Pozostałe wydatki dotyczyły funkcjonowania 3 szkół podstawowych. Znaczącą kwotę wydatków stanowiły wydatki na:
- zakup opału dla szkół 404 tys. zł,
- dodatki socjalne dla nauczycieli (wiejski) – 284 tys. zł,
- zwrot kosztów za dzieci z naszej gminy uczęszczające do niepublicznych przedszkoli oraz oddziałów przy szkołach podstawowych w innych samorządach – 280 tys. zł.
- zakup biletów miesięcznych oraz zwrot kosztów za indywidualny dowóz uczniów do szkół – 267 tys. zł,
Na wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem administracji państwowej i samorządowej wydatkowano około 3 mln 900 tys. zł.
Na zadania z zakresu gospodarki komunalnej i ochrony środowiska w 2022 roku wydatkowano 1 mln 355 tys. zł. Na wydatki te składają się m.in.:
- wywóz odpadów komunalnych mieszkańców gminy – 1 mln 137 tys. zł, w tym inkaso dla sołtysów 33 tys. zł
- oświetlenie dróg na terenie gminy – 136 tys. zł,
- usunięcie folii rolniczej z terenu gminy – 123 tys. zł
- utrzymanie psów w schronisku i inne wydatki związane z programem – 115 tys. zł,
- konserwacja oświetlenia ulicznego – 93 tys. zł,
- usunięcie azbestu z terenu gminy – 59 tys. zł,
Na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego przeznaczono z budżetu gminy ponad 852 tys. zł, w tym dotacje dla instytucji kultury wyniosły:
- dla Gminnego Ośrodka Kultury w Opinogórze Górnej - 547 tys. zł,
- dla Gminnej Biblioteki Publicznej w Opinogórze Górnej - 191 tys. zł.
Instytucje kultury realizowany zadania statutowe jak również szereg imprezy promujących naszą gminę.
Na działalność i utrzymanie 9 jednostek OSP w gminie wydatkowano ponad 261 tys. zł.
Na kulturę fizyczną i sport wydatkowano około 170 tys. zł, z czego 110 tys. zł stanowiły dotacje udzielone dla klubów sportowych działających na terenie gminy oraz wydatki dotyczące organizacji różnych form aktywności sportowej mieszkańców naszej gminy.
Na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wydatkowano w 2022 roku kwotę 136 tys. zł. Z tych środków sfinansowano m.in. wynagrodzenie dla wychowawcy w Placówce Wsparcia Dziennego w Opinogórze Górnej, ogrzewanie lokalu, wynagrodzenie dla psychologa i osób zaangażowanych w działania w zakresie motywacji do leczenia odwykowego oraz na zakup materiałów niezbędnych do realizacji zajęć w świetlicy opiekuńczej
w Opinogórze Górnej.
Na działalność i funkcjonowanie Klubu Senior+ w Dzboniu wydatkowano około 153 tys. zł. W jednostce tej zatrudniony jest kierownik placówki na 1/5 etatu i pracownik na ¾ etatu. W ramach działalności Klubu Senior+ w 2022 roku zorganizowano
dla seniorów:
- warsztaty psychologiczne, kosmetyczne, kulinarne,
- wyjazdy i wyjścia do kina i teatru w Warszawie, Płocku, Ciechanowie,
- wycieczki do Mikołajek, do Karpacza, Pragi i Wrocławia,
- wyjazd na basen do Chorzel.
W 2022 roku z budżetu gminy udzielono dotacji dla organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego, które realizują zadania na rzecz mieszkańców i tym samym odciążają samorząd gminny. Łączna kwota udzielonych dotacji w 2022 roku wyniosła 149 000 zł.
W roku ubiegłym w budżecie gminy funkcjonował już kolejny rok fundusz sołecki.
Łącznie sołectwa wydatkowały ponad 625 tys. zł, co stanowi 89% planu funduszu sołeckiego, z tego największe wydatki dotyczyły:
- zakupu koparko-ładowarki na potrzeby gminy – 344 tys. zł, tj. 55% funduszu sołeckiego,
- dróg gminnych – 123 tys. zł tj. 19% funduszu sołeckiego,
- świetlic wiejskich i zagospodarowania terenu – 45 tys. zł, tj. 7% funduszu sołeckiego,
- modernizacji oświetlenia ulicznego – 33 tys. zł, tj. 5% funduszu sołeckiego,
- placów zabaw – 28 tys. zł, tj. 4% funduszu sołeckiego,
- montaż systemu monitoringu na osiedlu w Opinogórze Górnej – 17 tys. zł, tj. 4% funduszu sołeckiego,
- na organizacje wydarzeń kulturalnych wydatkowano 13 tys. zł, tj. 3% funduszu sołeckiego,
- zakup zamiatarki dla sołectwa Opinogóra Kolonia – 6 tys. zł, tj. 1% funduszu sołeckiego,
- pozostałe działania – 16 tys. zł, tj. 2% funduszu sołeckiego.
Szanowni Państwo, podkreślić należy, że w ubiegłym roku, pod względem finansowym był to dobry rok. Osiągnęliśmy wysoki wskaźnik wykonania wydatków inwestycyjnych – 19% wydatków ogółem. Co prawda nie wszystkie zadania przyjęte do budżetu udało się zrealizować, ale ostatecznie zadania inwestycyjne wykonano w 75% zakładanego planu.
Dzięki temu, że pozyskano znaczne środki zewnętrzne, które zasiliły budżet gminy, nie musieliśmy zaciągać kredytów i pożyczek. Budżet gminy na koniec roku wygenerował wolne środki, które zasiliły budżet roku 2023.
Następnie Pan Andrzej Konwerski Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił uchwałę w sprawie opinii o wykonaniu budżetu Gminy Opinogóra Górna za rok 2022 oraz wniosek w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Opinogóra Górna.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy odczytała uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie wydania opinii o przedstawionym przez Wójta Gminy Opinogóra Górna sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2022 rok.
Następnie Pani Jolanta Grochowska Przewodnicząca Rady Gminy rozpoczęła dyskusję w powyższej sprawie. Nikt z zebranych nie zabrał głosu.
Za przyjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2022 rok głosowało:
za 13 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0.
pkt 11
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy odczytała uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Opinogóra Górna o udzieleniu absolutorium dla wójta gminy.
Nikt z zebranych nie zabrał głosu w sprawie uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium
z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2022 głosowało:
za 13 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0.
pkt 12
Sprawy bieżące
P. Sołtys z Pałuk poprosiła o zwrócenie się do wykonawcy robót drogowych o poprawę zjazdów na teren świetlicy wiejskiej, gdzie składowane są maszyny i materiały do wbudowania.
P. Sołtys z Opinogóry Górnej zwróciła się z prośbą o udostępnienie boiska Orlik dla dzieci w okresie wakacyjnym oraz o montaż lustra na zjeździe na osiedle.
P. Sołtys z Chrzanówka poprosił o włączenie się w pomoc finansową dla mieszkańca Chrzanówka, który uległ wypadkowi komunikacyjnemu i wymaga długiej i kosztownej rehabilitacji.
Przewodnicząca udzieliła głosu Wójtowi Gminy. Wójt podziękował za udzielenie absolutorium i wotum zaufania.
Odnosząc się do poruszonych kwestii informuję, że wykonawcą budowy dróg na terenie gminy Opinogóra Górna jest jedna firma. Roboty nie są jeszcze odebrane, przed odbiorem będziemy egzekwować wszystkie zgłoszone poprawki, czy to zjazdów czy nawierzchni dróg.
Jeśli chodzi o udostępnienie boiska, przygotujemy informację o możliwości udostepnienia, tym bardziej że Orlik ma administratora oraz zaplanowane zajęcia na boisku, więc to jest kwestia zgrania terminów. Pozyskaliśmy dofinansowanie z budżetu województwa mazowieckiego na budowę wielofunkcyjnego boiska sportowego w Opinogórze Górnej w sąsiedztwie placu zabaw, więc niebawem dzieci będą miały możliwość korzystania z tego obiektu w zasadzie na swoim podwórku. Odnośnie lustra - zorientuję się na jakim etapie jest sprawa. Jest to droga powiatowa, nie mogę więc zlecić swoim pracownikom montażu lustra, jak już wspominałem jest pewna właściwość zarządców dróg. Tu jest droga powiatowa, więc wszystkie decyzje podejmowane są przez odpowiedniego zarządcę drogi.
Obserwujecie Państwo trwające inwestycje. Podpisałem umowę na przebudowę dróg w Pokojewie i Chrzanówku. Wykonawca będzie firma MARBUD z Ciechanowa, więc lokalna i znana firma. Trwa dobudowa sali gimnastycznej w Woli Wierzbowskiej, budowa świetlicy wiejskiej w Przedwojewie, trwają prace porządkowe przy wybudowanym zapleczu sanitarnym w Opinogórze. 7 lipca będziemy podpisywać umowy na remont świetlicy w Zygmuntowie oraz na wspomniane wcześniej boisko w Opinogórze Górnej.
Przy budżecie pojawiła się informacja o finansowaniu inwestycji kredytem. Taki kredyt potrzebny będzie głównie ze względu na wkład własny z Polskiego Ładu.
Z informacji o mieniu - podpisałem zarządzenie o sprzedaży dwóch nieruchomości w miejscowości Zygmuntowo. W ostatnich latach nie ratowaliśmy budżetu sprzedażą mienia, wręcz przeciwnie - kupowaliśmy nieruchomości do zasobu gminy.
Przewodnicząca Rady Gminy zamknęła obrady LII Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna.
Protokółowała Przewodnicząca Rady Gminy
/-/ Alicja Stryczniewicz /-/ Jolanta Grochowska
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Emil Świszcz
- Data udostępnienia w BIP: 2023-07-24 11:42:59
- Informacja zaktualizowana przez: Emil Świszcz
- Data ostatniej aktualizacji: 2023-07-24 12:57:34
- Liczba odsłon: 576
- Historia dokumentu: