Wójt Gminy

Opinogóra Górna

Opinogóra Górna, 7 grudnia 2022 r.

RIOŚ.R.6220.5.2022

 

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

zgody na realizację przedsięwzięcia

 

            Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 i art. 85 ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą ooś, a także § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć  mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14 lipca 2022 r. Prezydenta Miasta Ciechanów, Plac Jana Pawła II 6, 06-400 Ciechanów, reprezentowanego przez Pełnomocnika Pana Marka Krawczyka IN-TEC-PLAN, ul. Sochaczewskiego 4 lok. 2, 96-500 Sochaczew o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie drogi obwodowej w ramach inwestycji pt. Opracowanie dokumentacji technicznej przedłużenia alei Unii Europejskiej jako drogi obwodowej wraz ze ścieżkami rowerowymi do ul. Gruduskiej i ul. Przasnyskiej orzekam, co następuje:

  • Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi obwodowej w ramach inwestycji pt. Opracowanie dokumentacji technicznej przedłużenia alei Unii Europejskiej jako drogi obwodowej wraz ze ścieżkami rowerowymi do ul. Gruduskiej i ul. Przasnyskiej”.
  • Określam istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
  1. Podczas prowadzenia prac ziemnych, teren budowy oraz wykopów kontrolować pod względem obecności zwierząt. W przypadku stwierdzenia zwierząt, umożliwić im ucieczkę z terenu budowy lub przenieść je poza obszar objęty inwestycją
    do odpowiednich siedlisk.
  2. Wykopy należy zabezpieczyć w sposób uniemożliwiający wpadanie do nich zwierząt np. poprzez wykonanie ogrodzenia (płotków zabezpieczających). Ogrodzenie takie powinno być szczelne (np. siatka o oczkach 5 mm x 5 mm lub inne tworzywo zabezpieczające przed przedostawaniem się drobnych zwierząt) i mieć wysokość około 50 cm. Zaleca się, aby górna krawędź była lekko odchylona na zewnątrz, w kierunku przeciwnym do wykopu, aby uniemożliwić wspinaczkę drobnych zwierząt.
  3. Prace związane z wycinką drzew i krzewów oraz prace ingerujące w pokrycie glebowe należy prowadzić poza okresem lęgowym ptaków i rozrodczym płazów, tj. w terminie od 15 września do 15 lutego, lub w tym okresie pod nadzorem przyrodniczym. Przed przystąpieniem do prac należy również dokonać oględzin terenu pod kątem występowania gatunków chronionych, a także analizy przepisów z zakresu ochrony gatunkowej.
  4. W przypadku prowadzenia prac w sąsiedztwie drzew i krzewów w celu zabezpieczenia ich przez uszkodzeniami mechanicznymi wskazuje się następujące działania minimalizujące:

- pnie drzew narażonych na uszkodzenia należy zabezpieczyć poprzez deskowanie owiniętego tkaniną pnia oraz dodatkowo wygrodzenie płotem powierzchni gruntu w rzucie korony drzewa);

- w przypadku zastosowania zabezpieczenia pni w postaci wysokiego odeskowania zabezpieczenie powinno się znajdować do wysokości nie mniej niż 150 cm, dolna część desek powinna opierać się na podłożu, oszalowanie powinno być opasane przez drut bądź taśmę, a deski – ściśle przylegać do pnia;

- prace budowlane należy organizować w taki sposób, aby unikać manewrowania sprzętem ciężkim w pobliżu drzew;

- pod drzewami i krzewami nie należy składować materiałów budowlanych, parkować pojazdów mechanicznych ani gromadzić maszyn i urządzeń;

- prace ziemne w obrębie systemu korzeniowego drzew i krzewów należy wykonywać szybko i dokładnie tak, aby odsłonięte korzenie były jak najkrócej narażone na wysuszające oddziaływanie powietrza i światła;

- w celu niedopuszczenia do przesuszenia systemu korzeniowego, wykopy przy drzewach i krzewach należy zasypywać w jak najkrótszym czasie;

- w przypadku przerwania robót wykopy należy prowizorycznie wypełnić lub przykryć matami; korzenie muszą być cały czas wilgotne; w przypadku niebezpieczeństwa mrozu, ściany wykopów w obrębie korzeni drzew należy przykryć materiałem chroniącym np. matami; wykopy należy niezwłocznie wypełnić;

- w przypadku prowadzenia robót w okresie wegetacyjnym, drzewa po zasypaniu wykopów należy obficie podlać, zaś w przypadku prowadzenia robót w okresie jesienno-zimowego spoczynku drzew, korzenie podczas wykopów należy owinąć jutą lub matami; powstałe w sąsiedztwie drzew wykopy należy zasypać ziemią urodzajną lub warstwą kompostu;

- nie należy prowadzić do występowania zagęszczanie gruntu w obrębie korzeni, które mogłoby prowadzić do ich uszkodzenia;

- w celu uniknięcia uszkodzenia korzeni drzew, prace w ich obrębie należy prowadzić tylko ręcznie.

  1. Po zakończeniu prac teren zamierzenia należy uprzątnąć i przywrócić do użyteczności przyrodniczej.
  2. Do ewentualnych nasadzeń drzew lub krzewów wzdłuż ogrodzenia od strony północnej i wschodniej należy zastosować gatunki drzew lub krzewów miejscowego pochodzenia, przy ograniczaniu gatunków obcych rodzimej florze czy też  modyfikowanych genetycznie, o składzie i strukturze odpowiadającej siedlisku.
  3. Po zakończeniu prac, nowo posadzone drzewa lub krzewy powinny być objęte co najmniej trzyletnią gwarancyjną pielęgnacją, polegającą na odpowiednim ściółkowaniu strefy korzeniowej, podlewaniu, nawożeniu, usuwaniu chwastów
    i koszeniu traw.
  4. Rozpoczęcie prac budowlanych, poprzedzić szczegółowym planem i harmonogramem robót, w którym zapewni się odpowiednią organizację placu budowy, stały nadzór nad wykonawcami robót i ich pracownikami.
  5. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia wprowadzić w sposób niezagrażający środowisku, uniemożliwiający wystąpienie skażeń wód i gruntów, m.in. poprzez: użycie sprzętu będącego w dobrym stanie technicznym, odpowiednią organizację prac, magazynowanie materiałów i surowców niezbędnych do prowadzenia robót w sposób bezpieczny dla środowiska gruntowo-wodnego.
  6. Zachować szczególną ostrożność przy wykonywaniu robót ziemnych w obrębie zlokalizowanych w pasie drogi elementów infrastruktury, nie dopuścić do uszkodzenia istniejących urządzeń wodnych; w przypadku zaistnienia takiej sytuacji niezwłocznie zgłosić ten fakt do stosownych organów.
  7. Zaplecze budowy, w szczególności miejsca postoju pojazdów, składowania odpadów i materiałów budowlanych zlokalizować w możliwie największej odległości od zabudowy mieszkaniowej i urządzeń wodnych; zaplecza zorganizować sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni; po zakończeniu prac teren przywrócić do poprzedniego stanu.
  8. Miejsca postoju pojazdów i maszyn, zabezpieczyć przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu i wód, wyposażyć w materiały sorpcyjne umożliwiające szybkę usunięcie ewentualnych wycieków paliw.
  9. W sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia z zanieczyszczonego gruntu
    we własnym zakresie (zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego transportu i rekultywacji lub unieszkodliwiania) lub powiadomić odpowiednie służby które to operacyjnie wybiorą metodę usuwania zanieczyszczeń.
  10. Samochody tankować wyłącznie na stacjach paliw; inne pojazdy maszyny i sprzęt używany przy budowie tankować w uzasadnionej i niezbędnej konieczności na terenie zaplecza budowy, w przeznaczonym do tego utwardzonym miejscu z wykorzystaniem mat absorbujących, zabezpieczeniem powierzchni gumową szczelną membraną zabezpieczającą grunt.
  11. Ewentualne naprawy i serwisowanie pojazdów oraz maszyn i sprzętu budowlanego przeprowadzać poza terenem inwestycji w warsztatach naprawczych lub stacjach diagnostycznych.
  12. Teren zaplecza budowy wyposażyć w niezbędną ilość sorbentów, szczelnych i nieprzepuszczalnych pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów.
  13. Wodę, na potrzeby socjalne pracowników jak również do celów technologicznych/budowlanych pobierać ze wskazanego przez zarządcę sieci ujęcia. Prowadzić oszczędne, racjonalne i uzasadnione zużycie wody na wszystkich etapach przedsięwzięcia.
  14. Ścieki bytowe odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych toalet typu TOI-TOI, zbiorniki systematycznie opróżniać (nie dopuszczać do ich przepełnienia) przez uprawnione podmioty.
  15. W celu eliminacji negatywnego wpływu w fazie realizacji, dbać o nie naruszenie terenu przyległego do prowadzonych prac.
  16. Systematycznie sprzątać plac budowy i nie doprowadzać do pozostawiania jakichkolwiek odpadów w nieodpowiednich miejscach. W trakcie wykonywania wszelkich prac budowlanych należy stosować takie surowce, materiały,
    aby w pierwszej kolejności zapobiegać powstawaniu odpadów lub ograniczyć ilość odpadów i ich negatywne oddziaływanie na życie i zdrowie ludzi oraz na środowisko.
  17. Odpady budowlane magazynować w sposób selektywny, a następnie sukcesywnie przekazywać do odbioru podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Nie dopuścić do zmniejszania odpadów niebezpiecznych z innymi odpadami.
  18. Powstające w trakcie prac budowlanych odpady komunalne magazynować w wyznaczonym przez wykonawcę miejscu i przekazywać odbiorcom posiadającym zezwolenie na ich odbiór - zgodnie z obowiązującym na terenie gminy Opinogóra Górna z systemem gospodarowania odpadów.
  19. Wprowadzić bezwzględny zakaz wylewania olejów i innych substancji niebezpiecznych do gruntu i innych miejsc nie przeznaczonych do tego celu.
  20. W przypadku powstania na etapie realizacji przedsięwzięcia odpadów niebezpiecznych należy je przechowywać w zamkniętych, szczelnych i oznakowanych pojemnikach (odpornych na działanie umieszczonych w nim odpadów) zlokalizowanych na ogrodzonym i utwardzonym terenie, zabezpieczonym przed działaniem warunków atmosferycznych, oznaczonym i zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych i zwierząt.
  21. Prowadzić bieżący i ciągły nadzór inwestorski - firmy odbierające odpady budowlane muszą posiadać odpowiednie uprawnienia do prowadzenia gospodarki w zakresie selekcjonowania, utylizacji i transportu odpadów oraz wykazać się dokumentacją o bezpiecznym deponowania odpadów na składowiskach.
  22. Należy maksymalnie ograniczyć do niezbędnego minimum powierzchnię pokrywy glebowo-roślinnej podlegającej zebraniu z powierzchni gruntu i przywrócić do właściwego stanu powierzchnię ziemi po zakończeniu prac.
  23. Zdjętą warstwę ziemi (odkład) składować poza obszarami kierunku spływu wód powierzchniowych; zdjęty humus zabezpieczać przed zanieczyszczeniem następnie wykorzystać we własnym zakresie, (np. do wyrównania terenów, zasypywania wykopów, umocnienia skarp rowów) lub przekazać odpowiednim odbiorcom.
  24. Prace ziemne wykonywać bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych; w przypadku wystąpienia konieczności odwodnienia wykopów, odwodnienie prowadzić za pomocą pomp pływakowych, a wody odprowadzać powierzchniowo przewodami elastycznymi poza teren prowadzonych prac w obrębie pasa drogowego w sposób zapewniający możliwość grawitacyjnego odpływu wód do istniejących rowów bez zalewania terenów sąsiednich.
  25. Roboty ziemne prowadzić ze szczególną ostrożnością w sposób nie naruszający stosunków gruntowo-wodnych, ograniczając zwłaszcza ingerencję warstwy wodonośne.
  26. Wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego odprowadzać powierzchniowo przez zastosowanie odpowiednich pochyleń poprzecznych i podłużnych, do istniejących, odbudowanych, oczyszczonych i nowoprojektowanych przydrożnych rowów bezodpływowych.
  27. Oczyszczanie wód opadowych z pasa drogowego prowadzić etapowo w rowach przydrożnych stanowiących odstojniki i poprzez odparowanie wód oraz na wlotach przepustów stosując kraty zatrzymujące największe zanieczyszczenia niesione przez wody opadowe.
  28. Czyszczenie studzienek i osadników oraz rowów wprowadzić przez zarządcę drogi w ramach prac utrzymaniowych; materiał powstały z czyszczenia składować na legalnym wysypisku posiadającym uprawnienia do jego przyjęcia i dalszej obróbki.
  29. W przypadku wystąpienia kolizji inwestycji z podziemną siecią drenarską, urządzeniami wodnymi (rowami) uzyskać pozwolenie wodnoprawne na wykonanie, odbudowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, rozbiórkę lub likwidację tych urządzeń zgodnie z zapisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233, ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo wodne.
  30. Nie dopuścić do zniszczenia lub uszkodzenia istniejącego systemu odwadniającego bez uprzedniego wykonania nowego.
  31. Prace w obrębie urządzeń wodnych, prowadzić w sposób zapewniający swobodny przepływ wody oraz ochronę wody przed przedostaniem się do niej zanieczyszczeń i substancji ropopochodnych.
  • Stwierdzam, że przedsięwzięcie nie narusza zamierzoną działalnością przeznaczenia nieruchomości określonego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego oraz w odrębnych przepisach.
  • Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi Załącznik do niniejszej decyzji, stanowiący jej integralną część.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 14 lipca 2022 r. Inwestor Prezydent Miasta Ciechanów, Plac Jana Pawła II 6, 06-400 Ciechanów, reprezentowany przez Pełnomocnika Pana Marka Krawczyka IN-TEC-PLAN, ul. Sochaczewskiego 4 lok. 2, 96-500 Sochaczew wystąpił do Wójta Gminy Opinogóra Górna o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie drogi obwodowej w ramach inwestycji pt. Opracowanie dokumentacji technicznej przedłużenia alei Unii Europejskiej jako drogi obwodowej wraz ze ścieżkami rowerowymi do ul. Gruduskiej i ul. Przasnyskiej”.

            Do wniosku wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach załączono:

1. Cztery egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z częścią rysunkową oraz załącznikami + CD.

2. Odpis Pełnomocnictwa z dnia 07.06.2022 r. uprawniającego Pełnomocnika do reprezentowania Prezydenta Miasta Ciechanów.

3. Zaświadczenie RIOŚ.P.6727.116.2022 z dnia 12.08.2022 r. w sprawie przeznaczenia działek na terenie gminy Opinogóra Górna.

4. Zaświadczenie OA.6727.186.2022.ŁW z dnia 16.08.2022 r. w sprawie przeznaczenia działek na terenie gminy Ciechanów.

5. Mapy w skali 1:10 000 przedstawiające dane sytuacyjne i wysokościowe, w postaci papierowej oraz elektronicznej, w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych, z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie  oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, o którym mowa w art. 74 ust. 3a zdanie drugie ustawy ooś, wraz z wyznaczoną odległością, o której mowa w art. 74 ust. 3a pkt 1 tej ustawy.

6. Potwierdzenie dokonania wymaganej opłaty skarbowej – za wydanie decyzji oraz za pełnomocnictwo.

            Planowane zamierzenie inwestycyjne kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839, z późn. zm.), gdzie wymieniona jest budowa drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

            Art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś stanowi, że dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zgodnie z wnioskiem, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będzie niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 10 ustawy ooś) oraz decyzji o udzieleniu pozwolenia wodnoprawnego (zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 6 ustawy ooś).

Wobec powyższego, zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ustawy ooś, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. zamierzenia jest Wójt Gminy Opinogóra Górna.

Wójt Gminy Opinogóra Górna zawiadomieniem z dnia 11 sierpnia 2022 r. poinformował strony postępowania o wszczęciu postępowania zmierzającego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia. Liczba stron postępowania przekracza 10, w związku z czym, zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, zawiadomienie stron nastąpiło zgodnie z art. 49 k.p.a. – poprzez zawiadomienie, które zostało podane do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej (w terminie

od 11.08.2022 r. do 26.08.2022 r.), w pobliżu miejsca realizacji w miejscowości Władysławowo, przesłane do Urzędu Miasta w Ciechanowie oraz do Urzędu Gminy Ciechanów, a także opublikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej [dalej: BIP] (data publikacji: 11.08.2022 r.).

Wójt Gminy, działając w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy ooś, pismami z dnia 29.08.2022 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie Wydział Spraw Terenowych I w Ciechanowie, Państwowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Ciechanowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 13.09.2022 r. wpłynęło do tut. Organu wezwanie do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. Pismem z dnia 03.10.2022 r. tut. Organ uzupełnił wskazane kwestie.

W dniu 14.09.2022 r. wpłynęła opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie znak WOOŚ-I.4220.1415.2022.IP, że dla przedsięwzięcia polegającego na Budowie drogi obwodowej w ramach inwestycji pt. „Opracowanie dokumentacji technicznej przedłużenia alei Unii Europejskiej jako drogi obwodowej wraz ze ścieżkami rowerowymi do ul. Gruduskiej i ul. Przasnyskiej”, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz istnieje konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c ustawy ooś.

W dniu 20.09.2022 r. wpłynęła opinia sanitarna Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ciechanowie znak ZNS.7040.35.2022 stwierdzająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia.

W dniu 18.10.2022 r. wpłynęła opinia Dyrektora Zarządu Zlewni w Ciechanowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie znak WA.ZZŚ.1.435.1.192.2022.WR, że dla przedsięwzięcia polegającego na Budowie drogi obwodowej w ramach inwestycji
pt. „Opracowanie dokumentacji technicznej przedłużenia alei Unii Europejskiej jako drogi obwodowej wraz ze ścieżkami rowerowymi do ul. Gruduskiej i ul. Przasnyskiej” nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz istnieje konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś oraz nałożenia obowiązku działań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś.

Po przeanalizowaniu zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, Wójt Gminy Opinogóra Górna uznał, że nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko
dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Jak stanowi art. 79 ust. 1 ustawy ooś, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do jej wydania zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W niniejszym postępowaniu nie wystąpiła konieczność zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu.

Wobec powyższego, działając na podstawie art. 10 § 1 k.p.a. Wójt Gminy Opinogóra Górna obwieszczeniem z dnia 20.10.2022 r. poinformował strony postępowania o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, a także wypowiedzenia się do co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań – w terminie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia. Obwieszczenie zostało opublikowane w BIP w dniu 20.10.2022 r.

W toku postępowania w sprawie wydania niniejszej decyzji, również w czasie wyznaczonym na zapoznanie się z dokumentacją i wypowiedzenie przed wydaniem decyzji co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w sprawie, nie wniesiono żadnych żądań, zastrzeżeń, uwag ani wniosków.

Dane, na których oparto analizy są aktualne oraz spełniają wszystkie przepisy prawa i zasady, jakie obowiązują podczas sporządzania tego typu dokumentacji. Karta informacyjna przedsięwzięcia wskazuje obszary wystąpienia oddziaływań związanych z etapem budowy i eksploatacji przedsięwzięcia oraz podaje konkretne działania minimalizujące negatywne skutki oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Odstępując od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko uwzględniono łącznie kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, w tym dokonano analizy wpływu realizacji planowanej inwestycji na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 oraz art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233, z późn. zm.), w myśl art. 81 ust. 3 ustawy ooś.

W toku postępowania wzięto pod uwagę następujące uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy ooś:

1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji,
a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie

Przedmiotem inwestycji jest Budowa drogi obwodowej w ramach inwestycji pt. Opracowanie dokumentacji technicznej przedłużenia alei Unii Europejskiej jako drogi obwodowej wraz ze ścieżkami rowerowymi do ul. Gruduskiej i ul. Przasnyskiej. Planowana inwestycja ma charakter publiczny – zakres: budowa i utrzymanie drogi publicznej. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 62) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko inwestycję zalicza się do inwestycji mogącej potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Główne parametry planowanej budowy drogi:

  • Kategoria drogi - droga gminna
  • Klasa techniczna drogi - droga klasy Z,
  • Szerokość jezdni-jezdnia 7,00 m,
  • Szerokość poboczy – 1,00m (wzdłuż jezdni) oraz 0,75m (przy zjazdach i skrzyżowaniach z drogami bocznymi)
  • Długość odcinka objętego opracowaniem- do 4+494,27km
  • Kategoria ruchu -KR-4
  • Chodnik – 1,50 m,
  • Ścieżka jednokierunkowa – 2,00m oraz ścieżka dwukierunkowa – 2,00m
  • Ciąg pieszo-rowerowy – szerokość zmienna ( zwężenie do istniejącego ciągu pieszo- rowerowego)

Zakres, rodzaj i wielkość  przedsięwzięcia obejmuje:

  • Budowę dwujezdniowej drogi gminnej o długości ok. 4+494,27 km
  • Przebudowę istniejących połączeń drogi w miejscach skrzyżowań z drogami
    dochodzącymi w zakresie zmiany geometriiskrzyżowań
  • Budowę chodników i ścieżek rowerowych
  •  
  • Budowę odwodnienia pasa drogowego w postaci rowów przydrożnych jako system odparowania i rozsączenia wgłębnego wód
  • Budowę oświetlenia drogowego na całym projektowanymodcinku drogi
  • Przebudowę istniejących odcinków linii niskiego napięcia kolidujących z projektowaną inwestycją, w zakresie zmiany lokalizacji linii
  • Budowę kanału technologicznego na całym odcinku projektowanej drogi.
  • Budowę oznakowania pionowego, poziomego, informacyjnego.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia
w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań
z planowanym przedsięwzięciem

Ze względu na charakter planowanej inwestycji nie przewiduje się możliwości wystąpienia skumulowanego negatywnego wpływu na środowisko w stosunku do przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych na terenie, na którym planuje się realizację przedmiotowego przedsięwzięcia oraz w obszarze jego oddziaływania oraz w jego sąsiedztwie, brak innych przedsięwzięć mogących powodować skumulowane oddziaływanie na środowisko.

c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi

            Planowana inwestycja przebiegać będzie po istniejącym terenie przeznaczonym wg planu miejscowego jako  droga publiczna a częściowo po graniczących gruntach pół uprawnych.  Z budową drogi związane będzie usunięcie większości drzew i krzewów w granicach budowy pasa drogowego. Projekt gospodarki zieleni, który będzie opracowywany na etapie projektu budowlanego, wskaże drzewa, które będzie można pozostawić lub adaptować.

Nie stwierdzono zieleni bardzo cennej przyrodniczo lub pomników przyrody.

Planowana inwestycja realizowana będzie w obszarze, który został już w znacznym stopniu przekształcony antropogenicznie. Wprawdzie realizacja prac budowlanych nie będzie wiązać się z zajęciem naturalnych terenów zielonych pod planowaną infrastrukturę jednak z uwagi na niską wartość przyrodniczą występującej na dokumentowanym obszarze flory, jej zniszczenie nie spowoduje żadnych strat dla środowiska naturalnego. Oddziaływania tego typu są integralnie związane z zakresem robót i w zasadzie nie mogą zostać wyeliminowane.

Szata roślinna terenu inwestycji nie przedstawia większych walorów przyrodniczych, dlatego też nie wymaga szczególnych zabiegów ochronnych.

Istniejące drzewa w pasie drogowym będące w bezpośrednim sąsiedztwie z prowadzonymi pracami należy zabezpieczyć. Zabezpieczenie drzew nie kolidujących z inwestycją będzie polegało na:

•          zabezpieczeniu pni drzew będących w sąsiedztwie inwestycji przed otarciem (maty osłonowe),

•          zabezpieczanie wszelkich, ewentualnych, uszkodzeń pni i konarów specjalnym preparatem grzybobójczym,

•          wprowadzenie zakazu magazynowania materiałów budowlanych bezpośrednio przy drzewach; w szczególności takich które mogłyby być szkodliwe dla korzeni jak np. cement, impregnaty, środki chemiczne itp.

Zarówno w fazie realizacji jak i późniejszej eksploatacji inwestycji praktycznie nie będą występowały bezpośrednie niekorzystne oddziaływania na świat roślin i zwierząt gruntów sąsiednich.

W granicach terenu inwestycji nie stwierdzono istnienia stanowisk gatunków roślin, zwierząt (w tym śladów ich bytowania) i grzybów podlegających ochronie na podstawie:

•          rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. poz. 1409),

•          rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. poz. 2183),

•          rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. poz. 1408).

Na terenie projektowanej inwestycji nie ma też siedlisk przyrodniczych podlegających ochronie w Polsce zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r.
w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia, jako obszary Natura 2000 (Dz. U. poz. 510).

Projektowana inwestycja nie będzie oddziaływać na siedliska i gatunki chronione na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2014 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 poz. 916, z późn. zm.). Inwestycja nie przebiega przez obszary Natura 2000 i nie będzie oddziaływać na przedmioty ochrony tych obszarów.

Wykonywanie prac budowlanych nie spowoduje zaistnienia ruchów masowych ziemi. Prace budowlane o ile będą wykonywane przy użyciu sprawnego sprzętu budowlanego nie będą stanowiły zagrożenia dla gleby. Nie można dopuścić do powstania zanieczyszczenia gruntów substancjami ropopochodnymi przez pracujący sprzęt budowlany.

Nieuniknionym jest, że w wyniku korzystania z drogi przez pojazdy, gleby w bliskim sąsiedztwie drogi zanieczyszczane będą spalinami i cząstkami materiałów ściernych (jezdni, opon, tarcz hamulcowych). W trakcie eksploatacji powstawać będzie nieznaczna ilość odpadów związana z funkcjonowaniem drogi np. odpady powstałe w wyniku ewentualnych wypadków drogowych.

d) emisji i występowania innych uciążliwości

Oddziaływanie inwestycji na stan czystości powietrza podczas prac inwestycyjnych będzie związane z poruszaniem się pojazdów mechanicznych (głównie samochodów ciężarowych i maszyn drogowych) wykorzystywanych podczas prac budowlanych. Wystąpi zatem emisja zanieczyszczeń do powietrza w związku ze spalaniem paliw oraz zwiększenie zapylenia. Należy przyjąć, że wykorzystywane pojazdy będą dopuszczone do ruchu, a zatem będą spełniać wymagania w zakresie dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń w wydalanych spalinach. Oddziaływanie to będzie mieć charakter okresowy i będzie dotyczyć tylko i wyłącznie etapu realizacji inwestycji (do czasu zakończenia prac budowlanych). Nie przewiduje się ponadnormatywnego wykorzystania maszyn i urządzeń emitujących spaliny. W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania sprzętu i środków transportu na środowisko należy zadbać o ich prawidłową eksploatację i właściwą konserwację. Sprzęt wykorzystywany do robót powinien spełniać wymagania odnośnie ochrony przed hałasem i gazami spalinowymi, podane w przedmiotowych normach i rozporządzeniu. Maszyny i pojazdy nie powinny być przeciążone oraz eksploatowane na najwyższych obrotach, gdyż powoduje to zwiększenie emisji spalin.

Na etapie realizacji zadania prace będą wykonywane w istniejącym pasie drogowym – spowoduje to okresowe utrudnienia w ruchu, które mogą powodować okresowy wzrost zanieczyszczenie powietrza (m.in. wzrost stężenia SO2, CO, NO2, C6H6) w związku
z zaplanowanymi objazdami. Inwestor powinien zadbać o właściwe zabezpieczenie i oznakowanie dróg w taki sposób, aby ograniczyć wszelkie niedogodności związane z budową.

W fazie eksploatacji zanieczyszczeniami charakterystycznymi dla komunikacji samochodowej są:

•          tlenki azotu z dominacją dwutlenku azotu (NO2), powstające podczas spalania paliw w silnikach,

•          tlenki siarki z przewagą dwutlenku siarki (SO2) powstające podczas spalania oleju napędowego.

Ponieważ na wielkość emisji tego rodzaju zanieczyszczeń wpływ ma nie tylko stan techniczny drogi, ale i stan techniczny pojazdów, rodzaj paliwa itp. – parametry emisji są trudne do oszacowania. W związku z poprawą stanu technicznego odcinka drogi poprawi się płynność jazdy, w związku z czym nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych norm jakości powietrza.

e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu

W trakcie realizacji prac może dojść do sytuacji awaryjnych, których skutkiem mogą być potencjalne rozlewy np. oleju napędowego, oleju opałowego, itp. W przypadku sytuacji wystąpienia wycieku będzie mieć on charakter miejscowy, a właściwie zaprojektowany oraz wykonany plac budowy, ograniczy jego negatywne oddziaływanie na powierzchnię ziemi do minimum. Powierzchnia ziemi może zostać zanieczyszczona jedynie w przypadku uszkodzenia geomembrany, która zabezpieczać będzie podłoże gruntowe. W przypadku powstania sytuacji awaryjnej wycieki będą na bieżąco usuwane i likwidowane (np. poprzez stosowanie materiałów absorbujących, a powstałe odpady gromadzone będą w odpowiednim pojemniku i wywożone do utylizacji przez wyspecjalizowane firmy posiadające stosowne pozwolenia.

f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko,

w przypadkach, gdy planuje się ich powstawanie

W fazie realizacji inwestycji, zagospodarowaniem odpadów powinien zająć się wytwórca odpadów, czyli firmy wykonujące prace budowlane. Ich obowiązki będą związane z:

•          zagospodarowaniem wszystkich odpadów powstających w czasie budowy,

•          przedstawieniem informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami do właściwego organu ochrony środowiska,

•          gromadzeniem w sposób selektywny powstających odpadów,

•          zapewnieniem właściwego postępowania z ewentualnymi odpadami niebezpiecznymi i zgromadzeniem ich w sposób nie zagrażający środowisku,

•          przekazaniem ewentualnych odpadów niebezpiecznych podmiotowi uprawnionemu do prowadzenia działalności w zakresie transportu i unieszkodliwiania tego typu odpadów.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699,
z późn. zm.) w trakcie wykonywania wszelkich prac budowlanych należy stosować takie surowce, materiały, aby w pierwszej kolejności zapobiegać powstawaniu odpadów lub ograniczyć ilość odpadów i ich negatywne oddziaływanie na życie i zdrowie ludzi oraz na środowisko.

Czasowe gromadzenie odpadów należy prowadzić zgodnie z przepisami prawa, w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio zorganizowanych, tak aby minimalizować ich negatywny wpływ na środowisko.

Po zakończeniu prac budowlanych Wykonawca winien uporządkować i przekazać Inwestorowi teren zaplecza bez odpadów.

g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji

W bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej budowy drogi na całym  jej odcinku nie znajduje się zabudowa mieszkaniowa. Wyjątkiem są siedliska przy istniejących już drogach, z którymi krzyżuje się projektowana droga.  Uciążliwości związane z budową drogi będą odczuwali nieliczni okoliczni mieszkańcy. Prace powodować będą wzrost zapylenia i hałasu. Mieszkańcy terenów, gdzie planowana jest inwestycja, zostaną poinformowani o zamiarach inwestycyjnych w stosunku do przebudowy omawianej drogi (lokalizacja i zakres inwestycji, czas trwania, niedogodności komunikacyjne).

Planowana budowa drogi spowoduje zakłócenia wynikające z ruchu pojazdów budowlanych oraz czasowego wyłączenia z użytkowania odcinków drogi. Ponadto na terenie robót pracujące maszyny i sprzęt będą źródłem wibracji, hałasu, zanieczyszczenia powietrza. W trakcie budowy mogą też wystąpić zagrożenia, zarówno dla użytkowników dróg, jak i zatrudnionych przy budowie pracowników, związane z wykonywaniem robót w pasie drogowym oraz poruszaniem się pojazdów ciężkich (koparki, samochody ciężarowe).

Niekorzystne oddziaływania, jakie mogą wystąpić głównie w okresie realizacji przedsięwzięcia to hałas przekraczający dopuszczalne normy (rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku: 65dB – w dzień i 56 dB – w nocy). Dlatego prace w pobliżu obszarów zamieszkanych zaleca się prowadzić w godzinach od 6.00 do 20.00.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa dla pracowników i użytkowników dróg przygotowany zostanie zapewnione odpowiednie oznakowanie terenu (ustawione i właściwe utrzymane oznakowanie pionowe), czas prac zostanie skrócony do niezbędnego minimum, zwłaszcza działania związane z koniecznością zamknięcia odcinków dróg. Zmiany te będą miały wpływ na samopoczucie okolicznych mieszkańców. Należy jednak zauważyć, że niedogodności te będą miały charakter przejściowy, a po zakończeniu budowy zostaną usunięte, teren inwestycji będzie uporządkowany i zagospodarowany.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Na terenie przedsięwzięcia zostały ustalone plany zagospodarowania przestrzennego miasta  Ciechanów które znajdują się :

- przy ulicy Kąckiej: Uchwała 456/XLIX/10 z dnia 2010-06-24,
- przy DW617: Uchwała Nr 244/XX/2012 z dnia 2012-06-28,

- przy DK60 : Uchwała Nr XXVII/131/09 z dnia 2009-04-06.

            Na terenie gminy Opinogóra Górna:

- uchwała XXXI/195/2018 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 2018-01-30,

- uchwała XXVII/131/09 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 2009-04-06,

- uchwała XXVI/165/2002 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 2002-05-31.

            Na terenie gminy Ciechanów:

- uchwała XXXIII/199/21 Rady Gminy Ciechanów z dnia 2021-07-26.

Przeprowadzona analiza przedłożonych wraz z wnioskiem wypisów i wyrysów
z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wykazała, że przedsięwzięcie nie narusza zamierzoną działalnością określonego w nich przeznaczenia nieruchomości.

Analizując usytuowanie przedsięwzięcia pod kątem zagrożenia dla środowiska, uwzględniono:

a) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek

Na terenie przedsięwzięcia nie występują obszary wodno-błotne, obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, siedliska łęgowe ani ujścia rzek.

b) obszary wybrzeży i środowisko morskie

Inwestycja zlokalizowana będzie w dużej odległości od obszarów wybrzeży oraz środowiska morskiego.

c) obszary górskie lub leśne

Inwestycja nie będzie realizowana na obszarach górskich.

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników

wód śródlądowych

Na terenie inwestycji brak jest stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników śródlądowych.

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody

Najbliżej położony odcinek drogi od Krośnicko-Kosmowskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu znajduje się od strony północnej linii przebiegu planowanej drogi. Odcinek od DW 617 do DW616 częściowo znajduje się na obszarze chronionego krajobrazu.

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia,

W miejscu przedmiotowego przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania obszarów, na których zostały przekroczone standardy jakości środowiska.

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne

Odcinek planowanej drogi nie koliduje z obiektami zabytkowymi i obiektami znajdującymi się pod ochroną konserwatorską. Również zasięg oddziaływania przedsięwzięcia (hałas i wibracje, zanieczyszczenia wód i powietrza) nie będzie miał negatywnego wpływu na obiekty podlegające ochronie.

h) gęstość zaludnienia

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w 2021 r. przeciętna gęstość zaludnienia na terenie gminy Opinogóra Górna wynosiła 42 osób/km2, na terenie gminy Ciechanów 53 osób/km2, a na terenie Miasta Ciechanów 1 295 osób/km2. Przedsięwzięcie nie będzie bezpośrednio negatywnie oddziaływać na ludność zamieszkującą w pobliżu odwiertów.

i) obszary przylegające do jezior

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami przylegającymi do jezior.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej

Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na terenie uzdrowiska ani w obszarze ochrony uzdrowiskowej – w myśl ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1301).

k) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe

Teren, na którym planowane jest przedsięwzięcie, znajduje się w obrębie regionu wodnego Środkowej Wisły w dorzeczu Wisły:

- JCWP o kodzie RW200017268892 (nazwa jednolitej części wód powierzchniowych: Sona od źródeł do dopływu spod Kraszewa);

- JCWPd o kodzie PLGW200049 (nazwa jednolitej części wód podziemnych: 49).

Według Planu gospodarowania wodami (aPGW) zarówno stan ilościowy i jakościowy JCWPd został określony jako dobry, dla której ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona, a wyznaczony cel środowiskowy to utrzymanie dobrego stanu chemicznego i ilościowego. Zgodnie z art. 59 ustawy Prawo wodne celem środowiskowym dla jednolitych części wód podziemnych jest:

- zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń;

- zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu;

- ich ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem a zasilaniem tych wód, tak aby osiągnąć ich dobry stan.

Przedmiotowa inwestycja na etapie jej eksploatacji nie wiąże się z wytwarzaniem i wprowadzaniem ścieków do środowiska wodno-gruntowego, ani też z zapotrzebowaniem na pobór wód, zatem nie nastąpi pogorszenie się stanu wód podziemnych, ani też nie istnieją przesłanki ku nieosiągnięciu celów związanych z ochroną wód podziemnych.

Na terenie i w sąsiedztwie działki nie występują strefy ochronne ujęć wód. Przedmiotowa działka nie znajduje się w obszarze zagrożenia powodziowego i zarządzania ryzykiem powodziowym.

3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:

a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

Obszar geograficzny, który będzie w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia, to Wysoczyzna Ciechanowska.

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze,

Lokalizacja i rodzaj przedsięwzięcia oraz jego parametry wykluczają jakiekolwiek oddziaływania transgraniczne.

c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania

Budowa nowej  nawierzchni drogi zgodnie z obowiązującymi standardami o konstrukcji dostosowanej do prognozowanego obciążenia ruchem drogowym nie  wpłynie negatywnie na wielkość i ilość drgań na otaczający terenu.

Na etapie eksploatacji, w celu maksymalnego ograniczenia drgań wywoływanych przez pojazdy poruszające się po drodze, w pierwszej kolejności należy zadbać o utrzymanie jej nawierzchni w dobrym stanie przez cały czas eksploatacji.

Utrzymanie właściwej równości nawierzchni to najważniejszy środek minimalizujący generowanie drgań drogowych, który w pełni zapewnia odpowiednią minimalizację przenoszenia drgań drogowych.

            d) prawdopodobieństwa oddziaływania

Eksploatacja drogi wiąże się z emisją zanieczyszczeń do atmosfery. Podstawowe zanieczyszczenia w komunikacji samochodowej to: tlenki azotu (NOx), wśród których dominuje dwutlenek azotu (NO2), powstający podczas spalania paliw w silnikach, tlenki siarki (SOx), tlenek węgla, węglowodory. Duży wpływ na wielkość emisji i rozkład stężeń zanieczyszczeń ma stan techniczny pojazdów, rodzaj stosowanego paliwa oraz stan techniczny silnika. Znaczenie ma również szybkość przejazdu pojazdów oraz płynność ruchu.

Wartości dopuszczalne stężeń substancji zanieczyszczających powietrze podano w Rozporządzeniu  Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. nr 16 z 2010 r. poz. 87), natomiast wartości NO2 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 18 września 2012 r. (Dz. U. poz. 1031) 

Na podstawie analizy dokonanych dla założonego poziomu ruchu stwierdzono, że emisja ta nie stworzy zagrożenia dla jakości powietrza atmosferycznego. Zakładany obszar ponadnormatywnego zanieczyszczenia terenu w sąsiedztwie projektowanej drogi mieści się w zakładanych liniach rozgraniczających inwestycji.

            e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania

Oddziaływanie trwać będzie na etapie realizacji przedsięwzięcia i będzie odwracalne. Szczegóły dotyczące technologii zostaną określone na etapie projektu budowlanego i wykonawczego oraz zostaną dostosowane do specyfiki prac, zasobów wykonawcy i okresów realizacji.

            f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia nie znajdują się realizowane lub realizowane przedsięwzięcia – poza opisywaną drogą miejską. Także w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się realizowane lub zrealizowane przedsięwzięcia.

Również planowane przedsięwzięcie nie znajduje się w obszarze oddziaływania realizowanych i zrealizowanych przedsięwzięć – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

            g) możliwości ograniczenia oddziaływania

Przedmiotowe przedsięwzięcie spełnia kryteria zawarte w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zastosowane materiały w pełni odpowiadają nowoczesnym technologiom stosowanym w budownictwie drogowym i są kontynuacją stosowanych do tej pory rozwiązań technicznych przy budowie i remontach dróg.

Wybrany wariant realizacyjny przedsięwzięcia uznano jako najkorzystniejszy i możliwy do wykonania ze względów:

  • środowiskowych – minimalnie oddziałuje na środowisko w stosunku do osiągniętych celów (maksymalne wykorzystanie istniejącego śladu drogi – minimalne zajęcie terenu obecnie nieprzekształconego),
  • ekonomicznych - zminimalizowane nakłady finansowe w stosunku do osiągniętych celów, technicznych – poprawa istniejącej sieci układu drogowego w zakresie funkcjonalności
    i bezpieczeństwa użytkowników.

 

Analiza materiałów przedłożonych wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia wykazała, iż większość uwarunkowań określonych w art. 63 ust. 1 ustawy ooś nie wystąpi w stosunku do przedmiotowej inwestycji, a pozostałe będą miały niewielki wpływ na środowisko.

Z analizy zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że przy zachowaniu opisanych metod prowadzenia prac oraz rozwiązań technologicznych określonych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, podczas eksploatacji przedsięwzięcia dotrzymywane będą obowiązujące standardy jakości środowiska w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Zamierzona działalność nie będzie powodować ponadnormatywnych uciążliwości dla środowiska.

W związku z powyższym oraz uwzględniając uzyskane w toku postępowania opinie, Wójt Gminy Opinogóra Górna uznał, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie w sposób znaczący negatywnie oddziaływać na środowisko, wobec czego nie ma konieczności przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

Pouczenie

  1. Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczegow Ciechanowie, za pośrednictwem Wójta Gminy Opinogóra Górna, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu (art. 130 § 1 k.p.a.).
  3. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji (art. 130 § 2 k.p.a.).
  4. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa
    do wniesienia odwołania (art. 130 § 4 k.p.a.).
  5. Zgodnie z treścią art. 127a ustawy Kodeks postępowania administracyjnego

§ 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa
do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu
się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje
się ostateczna i prawomocna.

W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania od decyzji (określonego w § 2) nie przysługuje prawo do odwołania się ani skargi do sądu administracyjnego.

Wójt

/-/ Piotr Czyżyk

Otrzymują:

Pełnomocnik Inwestora

Do wiadomości:

1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie

Wydział Spraw Terenowych I w Ciechanowie

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ciechanowie

3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

Zarząd Zlewni w Ciechanowie

4. Strony postępowania – zawiadomienie w trybie art. 49 k.p.a.

/tablica ogłoszeń Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej/

/tablica ogłoszeń Urzędu Miasta w Ciechanowie/

/tablica ogłoszeń Urzędu Gminy Ciechanów/

/strona internetowa https://ugopinogora.bip.org.pl/id/817

Charakterystyka przedsięwzięcia

Przedmiotem inwestycji jest Budowa drogi obwodowej w ramach inwestycji pt. Opracowanie dokumentacji technicznej przedłużenia alei Unii Europejskiej jako drogi obwodowej wraz ze ścieżkami rowerowymi do ul. Gruduskiej i ul. Przasnyskiej. Planowana inwestycja ma charakter publiczny – zakres: budowa i utrzymanie drogi publicznej. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt. 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839) inwestycję zalicza się do inwestycji mogącej potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Główne parametry planowanej budowy drogi:

  • Kategoria drogi - droga gminna
  • Klasa techniczna drogi - droga klasy Z,
  • Szerokość jezdni-jezdnia 7,00 m,
  • Szerokość poboczy – 1,00m (wzdłuż jezdni) oraz 0,75m (przy zjazdach i skrzyżowaniach z drogami bocznymi)
  • Długość odcinka objętego opracowaniem- do 4+494,27km
  • Kategoria ruchu -KR-4
  • Chodnik – 1,50 m,
  • Ścieżka jednokierunkowa – 2,00m oraz ścieżka dwukierunkowa – 2,00m
  • Ciąg pieszo-rowerowy – szerokość zmienna ( zwężenie do istniejącego ciągu pieszo-rowerowego)

Zakres, rodzaj i wielkość  przedsięwzięcia obejmuje:

  • Budowę dwujezdniowej drogi gminnej o długości ok. 4+494,27 km
  • Przebudowę istniejących połączeń drogi w miejscach skrzyżowań z drogami dochodzącymi w zakresie zmiany geometrii skrzyżowań
  • Budowę chodników i ścieżek rowerowych
  • Budowę oraz przebudowę istniejących zjazdów na działki przylegające do projektowanego pasa drogowego,
  • Budowę odwodnienia pasa drogowego w postaci rowów przydrożnych jako system odparowania i rozsączenia wgłębnego wód
  • Budowę oświetlenia drogowego na całym projektowanym odcinku drogi
  • Przebudowę istniejących odcinków linii niskiego napięcia kolidujących z projektowaną inwestycją, w zakresie zmiany lokalizacji linii
  • Budowę kanału technologicznego na całym odcinku projektowanej drogi
  • Budowę oznakowania pionowego, poziomego, informacyjnego.

 

 

 

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Emil Świszcz
  • Data udostępnienia w BIP: 2022-12-08 12:23:50
  • Informacja zaktualizowana przez: Emil Świszcz
  • Data ostatniej aktualizacji: 2025-02-20 12:23:53
  • Liczba odsłon: 483
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 2958426]

przewiń do góry