VIII SESJA RADY GMINY OPINOGÓRA GÓRNA TRANSMISJA WIDEO
PROTOKÓŁ nr VIII/2024
z VIII Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna, która odbyła się w dniu
17 grudnia 2024 r. w lokalu Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej
pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Gminy Grzegorza Pszczółkowskiego
Obrady rozpoczęto o godz. 1410 i zakończono o godz. 1530.
Stan radnych - 15
Uczestniczyło - 15
Spoza Rady Gminy w sesji uczestniczyli:
1. Piotr Czyżyk – Wójt Gminy
2. Beata Golasińska – Sekretarz Gminy
3. Ewa Wójcik – Skarbnik Gminy
4. Alicja Stryczniewicz - Kierownik Referatu Infrastruktury, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
5. Anna Tobolska - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
6. Emilia Morawska – Obsługa Rady Gminy
pkt 1
Przewodniczący Rady Gminy Pan Grzegorz Pszczółkowski powitał Radnych, Wójta Gminy i pracowników Urzędu Gminy.
Na podstawie listy obecności stwierdził kworum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.
Porządek obrad sesji przewidywał:
- Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przyjęcie protokołu z VII Sesji Rady Gminy.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Opinogóra Górna na rok 2024.
- Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.
- Podjęcie uchwały budżetowej na 2025 r.
- Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Opinogórze Górnej.
- Sprawy bieżące.
- Zamknięcie obrad.
Pan Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że porządek dzienny dzisiejszej Sesji uległ zmianie i zgłosił wniosek o zmianę porządku obrad poprzez wprowadzenie w punkcie 8 podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Opinogóra Górna porozumienia międzygminnego z Gminą Miejską Ciechanów określającego zasady współpracy jednostek samorządu terytorialnego w celu realizacji inwestycji polegającej na budowie sieci ciepłowniczej na terenie Gminy Opinogóra Górna. Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie zmian w porządku obrad VIII Sesji Rady Gminy poprzez podniesienie ręki.
Za zmianą porządku obrad w porządku obrad VIII Sesji Rady Gminy głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 2
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z VII sesji Rady Gminy został sporządzony. Odzwierciedla on przebieg poprzedniej sesji w całości i radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Nie wpłynęły żadne uwagi.
pkt 3
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Ewę Wójcik Skarbnika Gminy o omówienie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy powiedziała, że zmiany objęte dzisiejszą uchwałą w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej zostały szczegółowo omówione na komisjach Rady Gminy w dniu 11 grudnia 2024 r. Doszła jedna zmiana w zakresie przesunięcia przedsięwzięcia „Ciepłe mieszkanie”.
W załączniku nr 1 do Uchwały - dotyczącym zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej dokonuje się:
- aktualizacji kwoty planu dochodów budżetu gminy na 2024 rok. Łącznie dochody budżetu gminy na 2024 rok wynoszą 49 746 804,72 zł, w tym:
dochody bieżące - 36 813 283,21 zł;
dochody majątkowe - 12 933 521,51 zł.
- aktualizacji kwoty planu wydatków budżetu gminy na 2024 rok. Łącznie wydatki budżetu gminy na 2024 rok wynoszą 53 810 447,31 zł, w tym:
wydatki bieżące - 36 005 912,79 zł;
wydatki majątkowe - 17 804 534,52 zł.
Pozostałe wartości Wieloletniej Prognozy Finansowej zostały zaktualizowane w oparciu o zmiany planu dochodów i wydatków budżetu gminy.
Budżet Gminy Opinogóra Górna na 2024 rok zamyka się deficytem w kwocie
4 063 642,59 zł, który został pokryty niewykorzystanymi środkami oraz wolnymi środkami oraz kredytem bankowym. W 2024 roku zgodnie z planem rozchodów budżetu gminy dokonano spłaty wcześniej zaciągniętych rat kredytów na kwotę 500 000 zł. Spłata została pokryta kredytem bankowym.
Zadłużenie Gminy Opinogóra Górna na koniec 2024 roku wynosi 6 096 000 zł.
W załączniku nr 2 do Uchwały – dotyczącym zmian w wykazie przedsięwzięć do WPF dokonuje się:
- zmian w wydatkach na programy, projekty lub zadania pozostałe, z tego:
- w zakresie wydatków bieżących:
1. Przenosi się przedsięwzięcie pn. "Ciepłe mieszkanie" z wydatków bieżących do wydatków majątkowych z ustalonymi limitami wydatków dla tego przedsięwzięcia: na 2024 rok – 121 000 zł, 2025 rok – 16 500 zł i 2026 rok – 44 000 zł.
- w zakresie wydatków majątkowych:
1. Przenosi się przedsięwzięcie pn. "Ciepłe mieszkanie" z wydatków bieżących do wydatków majątkowych z ustalonymi limitami wydatków dla tego przedsięwzięcia: na 2024 rok – 121 000 zł, 2025 rok – 16 500 zł i 2026 rok – 44 000 zł.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy powiedziała, że to najważniejsze i ostatnie w tym roku zmiany uchwały Wieloletniej prognozy Finansowej.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdził, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 4
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Ewę Wójcik Skarbnika Gminy o omówienie projektu uchwały w sprawie zmian w Uchwale budżetowej gminy Opinogóra Górna na rok 2024.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy powiedziała, że zmiany objęte dzisiejszą uchwałą w sprawie zmiany Uchwały budżetowej gminy Opinogóra Górna na rok 2024 zostały szczegółowo omówione na komisjach Rady Gminy w dniu 11 grudnia 2024 r. Otrzymany przez Radnych projekt uchwały uległ zmianie w zakresie programu „Ciepłe mieszkanie” tj. jego ujęcia w planie dochodów budżetu gminy i wydatków budżetu gminy.
Najważniejsze zmiany uchwały dotyczą:
W załączniku nr 1 do uchwały – dotyczącym zmian w planie dochodów budżetu gminy na 2024 rok dokonuje się:
- zwiększenie planu dochodów budżetu gminy o kwotę 1 207 500,53 zł;
- zmniejszenia planu dochodów budżetu gminy o kwotę 1 204 071 zł.
Zwiększenia i zmniejszenia planu dochodów budżetu gminy na kwotę 1 204 071 zł dotyczą przesunięć dochodów w obrębie planu dochodów budżetu gminy, między innymi programu „Ciepłe mieszkanie”, dla którego zmieniamy ujęcie w klasyfikacji budżetowej.
W planie dochodów dokonujemy jednego zwiększenia planu dotacji na rok 2024 w kwocie 3 429,53 zł, które dotyczy wprowadzenia środków z funduszu pracy na dofinansowanie w ramach rządowego programu wpierania rodziny "Asystent Rodziny w 2024 r."
Plan dochodów budżetu gminy na 2024 rok po dokonanych zmianach wynosi – 49 746 804,72 zł
W załączniku nr 2 do uchwały – dotyczącym zmian w planie wydatków budżetu gminy na 2024 rok dokonuje się:
- zwiększenia planu wydatków budżetu gminy o kwotę 537 939,53 zł;
- zmniejszenia planu wydatków budżetu gminy o kwotę 534 510 zł.
Zmniejszenia i zwiększenia planu wydatków budżetu gminy w kwocie 534 510 zł dotyczą przesunięć środków w obrębie planu wydatków budżetu gminy, przede wszystkim na zabezpieczenie środków finansowych na opłacenie wydatków za zakup energii elektrycznej i jej dystrybucję w urzędzie gminy, jednostkach OSP, świetlicach wiejskich, obiektach sportowych.
W planie wydatków dokonujemy jednego zwiększenia planu wydatków na rok 2024 w kwocie 3 429,53 zł, które dotyczy środków z funduszu pracy na dofinansowanie w ramach rządowego programu wpierania rodziny "Asystent Rodziny w 2024 r."
Plan wydatków budżetu gminy na 2024 rok po dokonanych zmianach wynosi 53 810 447,31 zł.
Pozostałe załączniki uchwały budżetowej zostały zaktualizowane w oparciu o zmiany planu dochodów i wydatków budżetu gminy.
Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy powiedziała, że to najważniejsze i ostatnie w tym roku zmiany uchwały budżetowej.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej gminy Opinogóra Górna na rok 2024 głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 5
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Piotra Czyżyka Wójta Gminy Opinogóra Górna o zabranie głosu w sprawie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna i uchwały budżetowej na rok 2025.
Pan Wójt zauważył, że Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Opinogóra Górna nierozerwalnie wiąże się z budżetem gminy na 2025 rok. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych wartości przyjęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej muszą być zgodne z budżetem gminy na dany rok.
Projekt budżetu Gminy Opinogóra Górna na 2025 rok został przygotowany w ustawowym terminie, tj. do 15 listopada 2024 r. Jego szczegółowa analiza została dokonana na wspólnej komisji Rady Gminy w dniu 11 grudnia 2024 r.
Wyszacowane w projekcie na rok 2025 dochody budżetu gminy wynoszą
46 770 000 zł, natomiast wydatki budżetu gminy wynoszą 51 400 000 zł. Budżet gminy zamyka się deficytem w kwocie 4 630 000 zł, który zostanie pokryty kredytem bankowym.
W projekcie budżetu gminy zaplanowano spłatę kredytów zaciągniętych w latach ubiegłych w łącznej kwocie 550 000 zł. Na spłatę kredytów wskazano zaciągnięcie kredytu bankowego. Na tym etapie nie możemy ująć w projekcie budżetu gminy wolnych środków z roku 2024 chociaż wiemy, że zweryfikują one kwotę planowanego do zaciągnięcia kredytu. Wolne środki po wykonaniu roku 2024 i sporządzeniu bilansu organu zostaną wprowadzone do budżetu gminy po I kwartale 2025 roku. Wtedy to wynik budżetu ulegnie zmianie.
Planowany w budżecie gminy kredyt wynosi łącznie 5 180 000 zł. Zadłużenie naszej gminy na koniec 2025 roku wynosić będzie 10 726 000 zł, tj. 23% planowanych dochodów budżetu ogółem.
Do projektu budżetu na 2025 rok przyjętego założenia i wskaźniki określone przez Ministra Finansów w projekcie Ustawy Budżetowej na 2025 rok:
- 5,0 % wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (inflacja),
- 2,45 % Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy,
- minimalna stawka godzinowa wynosić będzie od 1 stycznia 2025 roku – 30,50 zł,
- minimalne wynagrodzenie za pracę wynosić będzie od 1 stycznia 2025 roku - 4 666 zł.
W tym miejscu należy podkreślić fakt, że w październiku tego roku rząd dokonał istotnych zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przede wszystkim zmieniono sposób wyliczania udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz udziały w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Poprzednio gmina otrzymywała udział procentowy w tych podatkach z naliczonego podatku należnego mieszkańców, teraz jest to procent od uzyskanych dochodów naszych mieszkańców. Inaczej mówiąc im więcej mieszkańców będzie zarobkować i będą oni zarabiać więcej tym nasz samorząd będzie uzyskiwał wyższe wpływy z tych udziałów.
Na 2025 rok ten udział dla PIT wynosi 7% a dla CIT 1,6%. Dane do wyliczeń oparte są na roku 2022. Przyjęto waloryzację tych dochodów o 37,1% w PIT i 29,5% w CIT.
Nowa ustawa o dochodach jednostkach samorządu terytorialnego oprócz wspominanych należnych dochodów z tytułu udziałów w PIT i CIT określa również:
- subwencję ogólną – 7 048 597,64 zł
- potrzeby finansowe, tzw. potrzeby wyrównawcze, oświatowe, rozwojowe, ekologiczne i uzupełniające – 14 270 749,07 zł
- oraz korektę zamożności – w naszym przypadku nie ma ona zastosowania. Dotyczy samorządów gdzie kwota dochodów na rok budżetowy podlega korekcie z tytułu zamożności jeżeli dochody tej gminy w relacji do przeliczeniowej liczby mieszkańców tej gminy są wyższe od 120% dochodów w relacji do przeliczeniowej liczby mieszkańców odpowiedniej kategorii jednostki samorządu terytorialnego.
W wyniku zmian ustawowych nie ma już subwencji oświatowej – określonej w klasyfikacji budżetowej. Występują tzw. potrzeby oświatowe. Wszystkie potrzeby finansowe samorządu zostały włączone do pozycji należnych dochodów w PIT.
W wyniku zmian ustawowych nasz samorząd zyskał ponad 4 mln zł w stosunku do roku 2024. W zmienionej ustawie wpisano również coroczne środki z rezerwy na uzupełnienie dochodów gmin, tzw. kroplówkę dla samorządów. W przypadku naszej gminy to kwota 1 500 000 zł. Uzależniona jest ona od liczby mieszkańców (od 4 do 6 tys. mieszkańców). Rozpiętość tych środków to kwota od 1 mln zł do 6 mln zł.
Planowane dochody budżetu gminy składają się z:
- dochodów bieżących – 34 494 785,80 zł, które stanowią 74% dochodów ogółem.
- rekordowo wysokich dochodów majątkowych – 12 275 214,20 zł, które stanowią 26% dochodów ogółem. Dochody majątkowe to wszystkie pozyskane przez samorząd środki zewnętrzne z różnych źródeł. Gdyby nie ich tak duża kwota naszego samorządu nie byłoby stać na realizację tak dużych wydatków majątkowych w roku 2025.
Wśród dochodów bieżących najwyższe wpływy uzyskujemy z:
- dochodów podatkowych 21 476 965,01 zł, tj. 62% dochodów bieżących, w tym najwyższe źródła to:
- dochody z tytułu udziałów w PIT (od osób fizycznych) – 14 270 749,07 zł.
- podatek od nieruchomości 4 300 000 zł,
- oraz podatek rolny 2 484 000 zł.
2. subwencja ogólna w budżecie gminy to kwota 7 048 597,64 zł, 20% dochodów bieżących.
3. dotacje celowe na zadania zlecone gminie to kwota 3 206 420 zł. Są to dotacje na realizację zadań, za które odpowiedzialny jest budżet państwa. Kwota ta zawyża dochody i wydatki budżetu gminy.
4. opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi – 1 250 000 zł.
Dochody majątkowe wynoszą 12 275 214,20 zł i wyszacowane zostały na podstawie podpisanych umów oraz otrzymanych promes na dofinansowanie zadań inwestycyjnych.
W ramach dochodów majątkowych zaplanowano również sprzedaż działek gminnych na kwotę 100 000 zł.
Planowane wydatki budżetu gminy na 2025 rok wynoszą 51 400 000zł, z tego:
- 17 866 116,34 zł stanowią wydatki majątkowe tzw. inwestycyjne. To kolejny rok z tak wysokim planem tych wydatków, które stanowią 35% wydatków ogółem.
- oraz 33 533 883,66 zł stanowią wydatki bieżące, tj. 65% wydatków ogółem.
W 2025 roku planowane wydatki majątkowe (inwestycyjne) składają się na liczne inwestycje w nim zapisane:
- na budowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy Opinogóra Górna zabezpieczono 200 000zł, w tym również na dokumentacje projektowo-kosztorysowe,
- modernizacja stacji uzdatniania wody w m. Trętowo – 640 000 zł, w tym 500 000 zł środki rządowego programu Polski Ład,
- zabezpieczono 15 000 zł na udzielenie dotacji dla rodzinnych ogródków działkowych ROD SONA,
- na przebudowę dróg gminnych na terenie gminy Opinogóra Górna zabezpieczono kwotę 3 101 466,34 zł, w tym środki Polskiego Ładu - 3 001 466,34 zł na następujące odcinki dróg: Chrzanówek, Czernice – Elżbiecin i Janowięta –Wierzbowo,
- na budowę drogi gminnej ul. Szkolna we Władysławowie - 2 460 000 zł, w tym dofinansowanie urzędu marszałkowskiego 1 500 000 zł,
- na budowę parkingu przy SP Wola Wierzbowska – 50 000 zł, w tym fundusz sołecki 5 000 zł,
- na dokumentacje projektowo-kosztorysowe na drogi gminne i wewnętrzne zabezpieczono 60 000 zł, w tym fundusz sołecki 7 933,95 zł,
- na pomoc finansową dla powiatu ciechanowskiego w związku z przebudową dróg powiatowych na terenie gminy Opinogóra Górna zabezpieczono kwotę 300 000 zł,
- na zakup gruntów i nieruchomości gminnych – 50 000 zł,
- na wykup budynku po Banku Spółdzielczym w Opinogórze Górnej – 200 000 zł,
- na projekt „Cyberbezpieczny samorząd” zabezpieczono 507 171 zł, w tym kwota dofinansowania to 476 742 zł,
- na zadanie zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych w budynku urzędu gminy poprzez montaż windy wewnętrznej – 250 000 zł, w tym 200 000 zł to środki PFRON-u,
- na wsparcie dla Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie w kwocie 40 000 zł z przeznaczeniem na zakup nowego pojazdu służbowego,
- na zadanie Utworzenie 24 miejsc opieki w żłobku gminnym w Opinogórze Górnej w ramach programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Aktywny Maluch 2022-2029 zabezpieczono kwotę - 1 273 665 zł. Na zadanie to otrzymaliśmy 100% dofinansowania z budżetu wojewody mazowieckiego,
- na zadania w zakresie modernizacji oświetlenia ulicznego zabezpieczono 150 tys. zł, w tym z funduszu sołeckiego 101tys. zł,
- na modernizację oświetlenia ulicznego na terenie gminy Opinogóra Górna w ramach programu Rozświetlamy Polskę – 862 600 zł, w tym 690 080 zł środki Polskiego Ładu,
- na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych na trenie gminy Opinogóra Górna w ramach programu STOP SMOG zabezpieczono 1 063 000 zł. Przedsięwzięcie realizowane z udziałem środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Dotyczy wymiany pieców najuboższym mieszkańcem gminy. W 2023 roku wpłynęło 644 700 zł dofinansowania na to zadanie,
- na magazyny energii na potrzeby istniejących instalacji fotowoltaicznych w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej na terenie miny Opinogóra Górna zabezpieczono kwotę 1 300 000 zł, w tym dofinansowanie FEM - 1 050 000 zł,
- na zakup ciągnika wraz z osprzętem 450 000 zł, w tym środki funduszu sołeckiego 304 707,61 zł,
-na budowę i modernizację obiektów gminnych, w tym świetlic wiejskich na terenie naszej gminy – 250 tys. zł, w tym ze środków funduszu sołeckiego 30 503,09 zł, z przeznaczeniem na świetlice: Pomorze, Rąbież i Wola Wierzbowska,
- na modernizację energetyczną centrum administracyjno-kulturalnego gminy – etap II zabezpieczono 1 660 000 zł, w tym środki programu Polskiego Ładu
- 1 452 284,10 zł. Zadanie dotyczy modernizacji budynku banku spółdzielczego,
- dotacja na odnowienie Kościoła w Przedwojewie 102 500 zł,
- dotacja na odnowienie Kościoła w Opinogórze Górnej 300 tys. zł,
- na modernizację boisk sportowych na terenie gminy zabezpieczono 15 tys. zł,
- na budowę boiska wielofunkcyjnego wraz z zadaszeniem o stałej konstrukcji przy SP Kołaczków – 2 535 714 zł, dofinansowanie 1 774 999 zł z rządowego programu Olimpia,
- na modernizację placów zabaw, siłowni zewnętrznych i innych obiektów rekreacyjnych zabezpieczono 30 tys. zł, w tym8 500 zł stanowią środki funduszu sołeckiego.
Największą pozycję wydatków budżetu gminy stanowią wydatki na oświatę – 14 180 800 zł tj. 42% wydatków bieżących. Potrzeby oświatowe zawarte w PIT pokrywają wydatki oświaty do wysokości 9 420 729 zł, tj. w 66% a budżet gminy 4 760 071 zł, czyli w 34%. Na wynagrodzenia dla nauczycieli i obsługi szkół oraz ich pochodne w projekcie budżetu zabezpieczono kwotę 11 235 200 zł. W projekcie uwzględniono wzrost płac dla nauczycieli o 5% od stycznia 2025 roku.
Znaczącą kwotę stanowią też wydatki na zadania dotyczące ochrony zdrowia, rodziny pomocy społecznej oraz edukacyjnej opieki wychowawczej – 6 139 068,13zł, tj. 18% wydatków bieżących ogółem. Są to zadania, które realizuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Opinogórze Górnej, Klub Senior+ w Dzboniu. Dotacja z budżetu państwa pokrywa te wydatki do wysokości 3 095 769 zł, tj. w 50% a budżet gminy w kwocie 3 043 299,13 zł, tj. w 50%.
Wydatki na administrację publiczną stanowią w budżecie kwotę 5 940 036,09 zł, tj. 18% wydatków bieżących.
W budżecie gminy na 2024 rok po raz kolejny występuje fundusz sołecki, który opiewa na łączną kwotę 707 925,74 zł.
Zgodnie ze złożonymi wnioskami sołectwa przeznaczyły środki głównie na:
- na zakup ciągnika wraz z osprzętem – 304 707,61 zł, tj. 43% funduszu sołeckiego,
Całość swojego funduszu sołeckiego przeznaczyły 4 sołectwa: Patory, Sosnowo, Kobylin, Janowięta.
Nic nie przeznaczyły na ten cel 4 sołectwa: Wierzbowo, Kołaczków, Bogucin, Opinogóra Dolna.
- na wydatki związane z drogami gminnymi – 87 787,24 zł, tj. 12% funduszu sołeckiego,
- na budowy, remonty i doposażenie świetlic wiejskich oraz zagospodarowanie terenu przy świetlicach wiejskich – 93 825,56 zł, tj. 13% funduszu sołeckiego,
– na modernizację oświetlenia ulicznego – 100 859,20 zł, tj. 14% funduszu sołeckiego,
– na place zabaw – 31 124,61 zł, tj. 5% funduszu sołeckiego,
- na pozostałe zadania, tj. organizacja wydarzeń kulturalnych, sport, straże, dokumentacje, zagospodarowanie stawów, itp. 89 621,52 zł, tj. 13% funduszu sołeckiego.
Pan Wójt powiedział, że niestety w ostatnich latach notujemy wzrost wydatków bieżących w budżecie gminy, utrzymanie i funkcjonowanie różnych nowych obiektów, wysoka inflacja powoduje wzrost tych wydatków.
Niestety nasze dochody bieżące nie rosną w takim tempie jak te wydatki. Musimy zacząć wnikliwie analizować wszelkie potrzeby, a nie wykluczone, że w przyszłości będziemy musieli zacząć finansować z funduszu sołeckiego koszty funkcjonowania tych obiektów, zabezpieczając środki na energię, ogrzewanie, itp. Inne samorządy zaczęły wprowadzać już takie rozwiązania. Musimy bowiem utrzymać regułę ustawową bilansowania się dochodów bieżących i wydatków bieżących.
W projekcie budżetu gminy uwzględniono również środki na:
- funkcjonowanie i utrzymanie 9 jednostek OSP, na które zabezpieczono środki finansowe w kwocie 362 tys. zł.
Na dotacje celowe dla organizacji pożytku publicznego zabezpieczono środki w kwocie 220 tys. zł.
Na dotacje podmiotowe dla instytucji kultury (GOK i BIBLIOTEKA) w 2025 roku przeznaczono kwotę 905 200 zł. Instytucje te promują nasz samorząd, posiadają szeroki wachlarz ofert skierowanej do naszych mieszkańców.
W budżecie gminy na 2025 rok zabezpieczono środki na funkcjonowanie jednostki budżetowej -Klubu Seniora + w Dzboniu - 226 tys. zł.
Na wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii zabezpieczono 93 400 zł, tyle ile uwzględnia strona dochodów budżetu gminy. Do końca stycznia przedsiębiorcy składają oświadczenia o rocznej sprzedaży napojów alkoholowych, po których okaże się, czy ich sprzedaż wzrosła w stosunku do pierwotnych założeń. Wzorem lat ubiegłych plan dochodów i wydatków na ten program zapewne wzrośnie.
Na gospodarkę odpadami zabezpieczono w budżecie gminy kwotę 1 849 000 zł (wynagrodzenie wykonawcy, plus inkaso dla sołtysów oraz inne wydatki systemu). Po stronie dochodów zaplanowano wpływ z tego tyłu w kwocie 1 250 000 zł. Jak widać system gospodarki odpadami w naszej gminie nie bilansuje się.
- na zbiorniki retencyjne - stawy w miejscowościach Załuże - Imbrzyki i Chrzanowo zabezpieczono kwotę 454 130 zł, tj. 100% dofinansowania na te zadania,
-na program opieki nad zwierzętami w naszej gminie – 350 tys. zł
- na oświetlenie uliczne w gminie 332 tys. zł
- na wywóz nieczystości płynnych za mieszkańców gminy zabezpieczono kwotę 50 000 zł.
Plan dochodów budżetu gminy nie uwzględnia wszystkich planowanych do pozyskania dotacji i środków zewnętrznych. Po podpisaniu stosownych umów w 2025 roku będą one sukcesywnie wprowadzane do budżetu gminy, a wtedy wynik budżetu zmieni się. Planowana do zaciągnięcia kwota kredytu zostanie zweryfikowana.
Pan Wójt powiedział, że zdaje sobie sprawę, że jest to projekt na miarę możliwości a nie wszystkich potrzeb.
Do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej i Projektu Uchwały Budżetowej na 2025 rok Pan Wójt nie wnosi w tym momencie żadnych autopoprawek. Naturalne zmiany WPF i Uchwały budżetowej będą dokonywane w 2025 roku.
Pan Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Ewę Wójcik – Skarbnika Gminy Opinogóra Górna o odczytanie uchwały Nr 3.h./340/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2024 r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Opinogóra Górna projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej.
Pani Skarbnik odczytała treść uchwały:
„Uchwała Nr 3.h./340/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2024 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Opinogóra Górna projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej. Na podstawie art. 13 pkt 12, art. 19 ust. 2 i art. 20 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1325 ze zm.) oraz art. 230 ust 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.) - Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Zespół Zamiejscowy w Ciechanowie Przewodniczący: Ireneusz Kołakowski, Członkowie Renata Sokolnicka, Artur Cybulski uchwala, co następuje:
§ 1
Wydaje się pozytywną opinię o przedłożonym przez Wójta Gminy Opinogóra Górna projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna na lata 2025-2028.
§ 2
Uchwała została podjęta jednogłośnie i wchodzi w życie z dniem podjęcia oraz podlega opublikowaniu przez Gminę Opinogóra Górna w trybie określonym w art. 246 ust. 2 w związku z art. 230 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
§ 3
Od niniejszej uchwały służy odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w terminie 14 dni od dnia doręczenia.”
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 6
Pan Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Ewę Wójcik Skarbnika Gminy o odczytanie uchwały Nr 3.h./342/2023 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2024 r. w sprawie wydania opinii
o przedłożonym przez Wójta Gminy Opinogóra Górna projekcie uchwały budżetowej na 2025 rok oraz o możliwości sfinansowania deficytu, zmienionej uchwałą Nr 3.c./363/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Warszawie z dnia 12 grudnia 2024 r. Zmiana dotyczyła tylko numeru uchwały.
Pani Skarbnik odczytała treść uchwały:
„Uchwała Nr 3.c./342/2023 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2024 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Opinogóra Górna projekcie uchwały budżetowej na 2025 rok oraz o możliwości sfinansowania deficytu.
Na podstawie art. 13 pkt 3, art. 19 ust. 2 i art. 20 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1325 ze zm.) oraz art. 238 i 246 ust 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.) - Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Zespół Zamiejscowy w Ciechanowie Przewodniczący: Ireneusz Kołakowski, Członkowie Renata Sokolnicka,
Artur Cybulski uchwala, co następuje:
§ 1
Wydaje się pozytywną opinię o przedłożonym przez Wójta Gminy Opinogóra Górna projekcie uchwały budżetowej na 2025 rok.
§ 2
Wydaje się pozytywną opinię w sprawie możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej na 2025 rok.
§ 3
1. Uchwała została podjęta jednogłośnie i wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2. Opinia, o której mowa w § 2, podlega opublikowaniu przez Gminę Opinogóra Górna w trybie określonym w art. 246 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych.
§ 4
Od niniejszej uchwały służy odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w terminie 14 dni od dnia doręczenia.”
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Uchwały Budżetowej na rok 2025 głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 7
Pan Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Annę Tobolską Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o przedstawienie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Opinogórze Górnej.
Pani Anna Tobolska, Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że przedmiotowa uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Opinogórze Górnej została szczegółowo omówiona na komisjach Rady Gminy w dniu 11 grudnia 2024 r. Pani Kierownik dodała, że wszystkie wprowadzone zmiany są realizowane i wynikają z innych ustaw. Uchwała ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Opinogórze Górnej głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 8
Pan Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Alicję Stryczniewicz Kierownika Referatu Infrastruktury, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska o uzasadnienie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Opinogóra Górna porozumienia międzygminnego z Gminą Miejską Ciechanów określającego zasady współpracy jednostek samorządu terytorialnego w celu realizacji inwestycji polegającej na budowie sieci ciepłowniczej na terenie Gminy Opinogóra Górna.
Pani Alicja Stryczniewicz Kierownik Referatu Infrastruktury, Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa i Ochrony Środowiska powiedziała, że na terenie gminy Opinogóra Górna przy ul. Opinogórskiej, między Dino a Rodzinnymi Ogródkami Działkowymi „Sona” planowana jest budowa budynków mieszkalnych wielorodzinnych, do których zaopatrzenie w ciepło inwestor przewiduje z sieci ciepłowniczej Elektrociepłowni Ciechanów, wcześniej PEC. Nowa infrastruktura techniczna to dodatkowe wpływy do budżetu gminy z tytułu podatku od nieruchomości. Aby spółka na terenie gminy mogła zrealizować swoją inwestycję niezbędne jest zawarcie porozumienia między gminą Opinogóra Górna a Gminą Miejską Ciechanów, określającego zasady współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego. Zgodnie z projektem porozumienia w zamian za realizację inwestycji przez spółkę ciepłowniczą na działce drogowej będącej własnością Gminy Opinogóra Górna zostanie ustanowiona nieodpłatna służebność.
Pan Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy są niejasności do przedstawionego zagadnienia. Gdy stwierdzono, że nie ma poprosił o przegłosowanie przedmiotowej uchwały.
Za przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Opinogóra Górna porozumienia międzygminnego z Gminą Miejską Ciechanów określającego zasady współpracy jednostek samorządu terytorialnego w celu realizacji inwestycji polegającej na budowie sieci ciepłowniczej na terenie Gminy Opinogóra Górna głosowało:
za 15 radnych
przeciw 0
wstrzymało się 0
pkt 9
Sprawy bieżące
Pan Przewodniczący Rady Gminy Opinogóra Górna zapytał, czy ktoś ma pytania do dzisiejszych spraw lub inne pytania a po stwierdzeniu braku pytań przeszedł do punktu 10.
pkt 10
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek dzienny dzisiejszej sesji został wyczerpany i w związku z powyższym zamknął obrady VIII Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna.
Protokołowała Przewodniczący Rady Gminy
/-/Emilia Morawska /-/Grzegorz Pszczółkowski
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Emil Świszcz
- Data udostępnienia w BIP: 2024-12-30 08:51:45
- Informacja zaktualizowana przez: Emil Świszcz
- Data ostatniej aktualizacji: 2024-12-30 09:03:21
- Liczba odsłon: 8
- Historia dokumentu: