XLV SESJA RADY GMINY OPINOGÓRA GÓRNA TRANSMISJA WIDEO

Uchwały Rady Gminy

PROTOKÓŁ nr XLV/2022

z XLV Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna odbytej w dniu

23 listopada 2022 r. w lokalu Urzędu Gminy w Opinogórze Górnej

pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Gminy Jolanty Grochowskiej

 

Obrady rozpoczęto o godz. 1000 i zakończono o godz. 1130

Stan radnych            - 15

Uczestniczyło - 15

Spoza Rady Gminy w sesji uczestniczyli:

1. Piotr Czyżyk – Wójt Gminy

2. Beata Golasińska – Sekretarz Gminy

3. Ewa Wójcik – Skarbnik Gminy

4. Anna Tobolska - Kierownik GOPS

 

pkt 1

            Przewodnicząca Rady Gminy Pani Jolanta Grochowska powitała radnych,  wójta gminy i pracowników Urzędu Gminy.

            Na podstawie listy obecności stwierdziła kworum władne do podejmowania prawomocnych uchwał.

Porządek obrad sesji przewidywał:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z XLIV Sesji Rady Gminy.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Opinogóra Górna na 2022 rok.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawki za 1 km przebiegu pojazdu zwracanej za dowóz dziecka niepełnosprawnego do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie skorzystania z prawa pierwokupu nieruchomości stanowiącej działkę nr 247 w obrębie Kołaczków, gm. Opinogóra Górna.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skarg mieszkańców wsi Bogucin
    na działalność Wójta Gminy Opinogóra Górna.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej naprawy programu ochrony powietrza.
  9. Sprawy bieżące.
  10. Zamknięcie obrad. 

Następnie Przewodnicząca poinformowała, że porządek dzienny Sesji uległ zmianie:

- w punkcie 9 porządku wprowadza się podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Opinogóra Górna z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2023, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

- w punkcie 10 porządku wprowadza się podjęcie uchwały w sprawie zmian
w Statucie Gminnej Biblioteki Publicznej w Opinogórze Górnej.

Następnie poprosiła o przegłosowanie zmiany porządku poprzez podniesienie ręki.

Za przyjęciem zmiany porządku obrad głosowało 15 radnych.

 

pkt 2

            Przewodnicząca Rady Gminy Pani Jolanta Grochowska poinformowała, że protokół z XLIV Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna został napisany. Odzwierciedla on przebieg poprzedniej sesji w całości i radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią.

Uwag do protokołu nie było.

           

pkt 3

            Pani Ewa  Wójcik Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna.

Zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej wprowadzone Uchwałą Nr XLV/296/2022 z dnia 23 listopada 2022 roku dotyczą:

w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej:

- aktualizacji kwoty planu dochodów budżetu gminy na 2022 rok. Łączne dochody budżetu gminy na 2022 rok wynoszą 44 515 731,05 zł.

w tym:

dochody bieżące - 38 759 835,65 zł;

dochody majątkowe - 5 753 495,40 zł;

- aktualizacji kwoty planu wydatków budżetu gminy na 2022 rok. Łączne wydatki budżetu gminy na 2022 rok wynoszą 45 594 517,07 zł.

w tym:

wydatki bieżące - 35 634 388,22 zł;

wydatki majątkowe  - 9 960 128,85 zł.

Budżet Gminy Opinogóra Górna na 2022 rok zamyka się deficytem w kwocie 1 078 786,02 zł, który zostanie pokryty niewykorzystanymi środkami pieniężnymi z roku 2021. W 2022 roku zgodnie z planem rozchodów budżetu gminy zaplanowano spłatę rat kredytów i pożyczki na kwotę 799 474,45 zł. Spłata zostanie pokryta niewykorzystanymi środkami pieniężnymi z roku 2021.

Planowane zadłużenie Gminy Opinogóra Górna na koniec 2022 roku wyniesie
2 946 000 zł, tj. około 7% do aktualnych planowanych dochodów ogółem.

w zakresie Przedsięwzięć Wieloletniej Prognozy Finansowej:

I. Dokonuje się zmiany w wydatkach na programy, projekty lub zadania pozostałe,
z tego:

- w zakresie wydatków bieżących:

1. Wprowadza się nowe zadanie „Odśnieżanie dróg gminnych w sezonie 2022/2023". Ustala się limit wydatków na rok 2022 - 50 000 zł oraz na rok 2023 - 50 000 zł.

2. Wprowadza się nowe zadanie "Obsługa bankowa budżetu gminy". Ustala się limit wydatków dla tego zadania w latach 2023-2025 po 5 000 zł rocznie. Łączny limit wynosi 15 000 zł.

3. Wprowadza się nowe zadanie "Zakup i dystrybucja węgla w preferencyjnej cenie dla mieszkańców". Ustala się limit wydatków na 2022 rok - 2 500 000 zł oraz na 2023 rok - 2 500 000 zł.

- w zakresie wydatków majątkowych:

1. Zwiększa się limit wydatków na 2023 rok o 330 000 zł na zadaniu "Modernizacja boiska sportowego w Opinogórze Górnej poprzez budowę zaplecza sanitarno-szatniowego''. Zwiększenie dotyczy uzupełnienia środków do najniższej oferty złożonej w wyniku postępowania przetargowego. Łączny limit wydatków dla tego zadania wynosi 1 830 000 zł.

Za przyjęciem uchwały  sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Opinogóra Górna głosowało:

za 15 radnych

przeciw 0

wstrzymało się 0

 

pkt 4

            Pani Ewa Wójcik Skarbnik Gminy omówiła zmiany w uchwale budżetowej.

Zmiany wprowadzone Uchwałą Nr XLV/297/2022 Rady Gminy Opinogóra Górna z dnia 23 listopada 2022 roku dotyczą strony dochodowej i wydatkowej budżetu gminy. Budżet gminy nie ulega zmianie.

po stronie dochodów budżetu gminy:        

 - zwiększenie planu dochodów budżetu gminy o kwotę 2 981 121,69 zł;

- zmniejszenia planu dochodów budżetu gminy o kwotę 27 205 zł.

1. W dziale 010 - ROLNICTWO I ŁOWIECTWO następuje zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 2 000 zł z tytułu wyższego od planowanego wykonania z tytułu różnych dochodów.

2. W dziale 750 - ADMINISTRACJA PUBLICZNA następuję zmiany:

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 380/2022 z dnia 26 października 2022 roku zwiększenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 872,95 zł z przeznaczeniem na  realizację zadań z zakresu administracji rządowej;

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 382/2022 z dnia 28 października 2022 roku zwiększenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 549,67 zł z przeznaczeniem na  realizację zadań z zakresu administracji rządowej - na zadania wynikające z ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego;

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 383/2022 z dnia 28 października 2022 roku zwiększenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 24,59 zł z przeznaczeniem na  realizację zadań z zakresu administracji rządowej - na zadania wynikające z ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego dla jst;

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 384/2022 z dnia 28 października 2022 roku zwiększenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 2 597,83 zł z przeznaczeniem na  realizację zadań  wynikających z ustawy o aktach stanu cywilnego, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy o dowodach osobistych.

3. W dziale 754 - BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA następuje zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 2 449,42 zł w związku ze środkami otrzymanymi od Wojewody Mazowieckiego na nadawanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy oraz wypłatę świadczenia pieniężnego 40 zł na osobę.

4. W dziale 756 - DOCHODY OD OSÓB PRAWNYCH, OD OSÓB FIZYCZNYCH I OD INNYCH JEDNOSTEK NIEPOSIADAJĄCYCH OSOBOWOŚCI PRAWNEJ ORAZ WYDATKI ZWIĄZANE Z ICH POBOREM następuje zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 500,54 zł z tytułu uzyskanych wyższych wpływów z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz o kwotę 1 000 zł z tytułu różnych opłat.

5. W dziale 852 - POMOC SPOŁECZNA następuje:

- zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 7 000 zł z tytułu wpływów z usług opiekuńczych,

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 426/2022 z dnia 14 listopada 2022 roku zmniejszenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 25 222 zł z przeznaczeniem na  sfinansowanie wypłat dodatków osłonowych oraz kosztów obsługi zadania,

- zwiększenie planu dochodów bieżących w kwocie 2 500 000 zł z tytułu odpłatności mieszkańców za zakup węgla po preferencyjnej cenie,

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 437/2022 z dnia 14 listopada 2022 roku zmniejszenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 1 276 zł z przeznaczeniem na  opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 438/2022 z dnia 14 listopada 2022 roku zmniejszenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 707 zł z przeznaczeniem na  dofinansowanie wypłat zasiłków stałych.

6. W dziale 853 - POZOSTAŁE ZADANIA W ZAKRESIE POLITYKI SPOŁECZNEJ następuje wprowadzenie środków wysokości 346 000 zł na wypłatę dodatków dla gospodarstw domowych, zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.

7. W dziale 855 - RODZINA następuje:

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 450/2022 z dnia 15 listopada 2022 roku zwiększenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 4 224 z przeznaczeniem na  realizację świadczenia z funduszu alimentacyjnego na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, na realizację zasiłku dla opiekuna na podstawie ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów oraz na realizację art. 10 ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 427022 z dnia 14 listopada 2022 roku zwiększenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 7 961,69 zł z przeznaczeniem na realizację świadczenia wychowawczego,

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 454/2022 z dnia 15 listopada 2022 roku zwiększenie planu dotacji na 2022 rok o kwotę 1 291 zł z przeznaczeniem na  opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne oraz zasiłek dla opiekuna na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

8. W dziale 900 - GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA następuje:            - zwiększenie planu dochodów bieżących o kwotę 750 zł otrzymanych z WFOŚiGW w Warszawie za I kwartał 2022 rok na pomoc techniczną dla gminy Opinogóra Górna w związku z Porozumieniem nr 31/2021 z dnia 21.05.2021 roku z WFOŚiGw w Warszawie na realizację projektu „Czyste powietrze",

- wprowadzenie środków w kwocie 96 200 zł z tytułu odliczenia podatku Vat od zadania "Poprawa jakości powietrza poprzez modernizację kotłowni na terenie gminy Opinogóra Górna'',

- zwiększenie planu dochodów majątkowych o kwotę 7 700 zł na realizację Porozumienia 5/2022/Opinogóra Górna na współfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów na zadanie „Realizacja przedsięwzięć niskoemisyjnych na terenie gminy Opinogóra Górna w ramach programu STOP SMOG".

po stronie wydatków budżetu gminy:         

- zwiększenia planu wydatków budżetu gminy o kwotę 3 606 840,08 zł,

- zmniejszenia planu wydatków budżetu gminy o kwotę 652 923,39 zł.

1. W dziale 600 – TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ następuje zmniejszenie planu wydatków majątkowych o kwotę 200 000 zł zabezpieczonych na pomoc finansową dla powiatu ciechanowskiego.

2. W dziale 700 - GOSPODARKA MIESZKANIOWA następuje zwiększenie planu wydatków majątkowych o kwotę 341 420 zł na wykup prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącej działkę nr 247 z obrębu Kołaczków.

3. W dziale 750 - ADMINISTRACJA PUBLICZNA następuję zmiany:

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 380/2022 z dnia 26 października 2022 roku zwiększenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 872,95 zł z przeznaczeniem na  realizację zadań z zakresu administracji rządowej;

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 382/2022 z dnia 28 października 2022 roku zwiększenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 549,67 zł z przeznaczeniem na  realizację zadań z zakresu administracji rządowej - na zadania wynikające z ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego;

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 383/2022 z dnia 28 października 2022 roku zwiększenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 24,59 zł z przeznaczeniem na  realizację zadań z zakresu administracji rządowej - na zadania wynikające z ustawy o ewidencji ludności, ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego dla jst;

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 384/2022 z dnia 28 października 2022 roku zwiększenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 2 597,83 zł z przeznaczeniem na  realizację zadań  wynikających z ustawy o aktach stanu cywilnego, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy o dowodach osobistych,

- zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 37 380 zł na obsługę sprzedaży węgla dla mieszkańców gminy w preferencyjnej cenie.

W dziale tym dokonuje się przeniesień w planie wydatków bieżących na kwotę 52 500 zł (zmniejszenie, zwiększenie).

4. W dziale 754 - BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA następuje zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 2 449,42 zł w związku ze środkami otrzymanymi od Wojewody Mazowieckiego na nadawanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy oraz wypłatę świadczenia pieniężnego 40 zł na osobę.

W dziale tym dokonuje się przeniesień w planie wydatków bieżących na kwotę 5 000 zł (zmniejszenie, zwiększenie).

5. W dziale 801 - OŚWIATA I WYCHOWANIE dokonuje się przeniesień w planie wydatków bieżących na kwotę 18,39 zł (zmniejszenie, zwiększenie).

6. W dziale 851 - OCHRONA ZDROWIA następuje zwiększenie planu wydatków bieżących na kwotę 500,54 zł z przeznaczeniem na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi.

7. W dziale 852 - POMOC SPOŁECZNA  następują:

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 426/2022 z dnia 14 listopada 2022 roku zmniejszenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 25 222 zł z przeznaczeniem na  sfinansowanie wypłat dodatków osłonowych oraz kosztów obsługi zadania,

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 437/2022 z dnia 14 listopada 2022 roku zmniejszenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 1 276 zł z przeznaczeniem na  opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 438/2022 z dnia 14 listopada 2022 roku zmniejszenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 707 zł z przeznaczeniem na  dofinansowanie wypłat zasiłków stałych.

- zwiększenie planu wydatków bieżących w kwocie 2 500 000 zł z tytułu zapłaty za zakup węgla po preferencyjnej cenie oraz koszty dystrybucji przez podmioty zewnętrzne.

Ponadto w dziale tym na wniosek Kierownika GOPS w Opinogórze Górnej dokonuje się przeniesień w planie wydatków bieżących następująco: - zmniejszenie o kwotę 76 050 zł, zwiększenie 90 650 zł.

8. W dziale 853 - POZOSTAŁE ZADANIA W ZAKRESIE POLITYKI SPOŁECZNEJ następuje wprowadzenie środków wysokości 346 000 zł na wypłatę dodatków dla gospodarstw domowych, zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.

Ponadto w dziale tym na wniosek Kierownika GOPS w Opinogórze Górnej dokonuje się przeniesień w planie wydatków bieżących o kwotę 189 500 zł (zmniejszenie, zwiększenie).

9. W dziale 855 - RODZINA następuje:

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 450/2022 z dnia 15 listopada 2022 roku zwiększenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 4 224 z przeznaczeniem na  realizację świadczenia z funduszu alimentacyjnego na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, na realizację zasiłku dla opiekuna na podstawie ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów oraz na realizację art. 10 ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 427022 z dnia 14 listopada 2022 roku zwiększenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 7 961,69 zł z przeznaczeniem na realizację świadczenia wychowawczego,

- zgodnie z decyzją Wojewody Mazowieckiego Nr 454/2022 z dnia 15 listopada 2022 roku zwiększenie planu wydatków na 2022 rok o kwotę 1 291 zł z przeznaczeniem na  opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne oraz zasiłek dla opiekuna na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W dziale tym na wniosek Kierownika GOPS w Opinogórze Górnej dokonuje się przeniesień w planie wydatków bieżących następująco: - zmniejszenie o kwotę 14 950 zł, zwiększenie o kwotę 450 zł.

10. W dziale 900 - GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA następuje:

- zwiększenie planu wydatków bieżących w kwocie 750 zł otrzymanych z WFOŚiGW w Warszawie za I kwartał 2022 rok na pomoc techniczną dla gminy Opinogóra Górna w związku z Porozumieniem nr 31/2021 z dnia 21.05.2021 roku z WFOŚiGw w Warszawie na realizację projektu „Czyste powietrze",

- zwiększenie planu wydatków bieżących w kwocie 7 700 zł na realizację Porozumienia 5/2022/Opinogóra Górna na współfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów na zadanie „Realizacja przedsięwzięć niskoemisyjnych na terenie gminy Opinogóra Górna w ramach programu STOP SMOG". W związku z wcześniejszym zabezpieczeniem planu wydatków ze środków własnych dokonuje się zmniejszenia planu w kwocie 7 700 zł na tym zadaniu.

- zwiększenie planu wydatków bieżących w kwocie 10 000 zł z przeznaczeniem na zakup paliwa do sprzętu gminnego.

11. W dziale 921 - KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO następuje zwiększenie planu wydatków bieżących o kwotę 5 000 zł z przeznaczeniem na zakup energii i jej dystrybucję w świetlicach wiejskich.

12. W dziale 926 - KULTURA FIZYCZNA następuje zmniejszenie planu wydatków majątkowych o kwotę 80 000 zł na zadaniu pn. „Modernizacja kompleksu sportowo - rekreacyjnego w Opinogórze Górnej”. Zadanie zostało ujęte w WPF do realizacji na 2023 rok.

W oparciu o dokonane zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu gminy dokonuje się aktualizacji pozostałych załączników uchwały budżetowej.

Za przyjęciem uchwały w sprawie  zmian w uchwale budżetowej Gminy Opinogóra Górna na rok 2022 głosowało:

za 15 radnych

przeciw 0

wstrzymało się 0

 

pkt 5

            Pani Beata Golasińska - Sekretarz Gminy omówiła projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki za 1 km przebiegu pojazdu zwracanej za dowóz dziecka niepełnosprawnego do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej.

      W związku z nowelizacją ustawy Prawo oświatowe zmienione zostały zasady zwrotu kosztów dowozu dzieci z niepełnosprawnościami do placówek oświatowych, tym rodzicom, którzy sami zapewniają swoim dzieciom transport.

W wyniku nowelizacji zwrot kosztów przewozu obliczany będzie według zmienionego wzoru, którego elementem nie będzie już średnia cena jednostki paliwa    w danej gminie, ale ustalona przez radę gminy stawka za 1 kilometr przebiegu pojazdu, którym rodzice przewożą dzieci, przy czym stawka ta nie może być niższa, niż określona
w przepisach wydanych na podstawie ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie
z ustawą minister infrastruktury wydaje rozporządzenie w sprawie zwrotu kosztów
używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

Intencją autorów nowelizacji było urealnienie kwoty refundacji za dowóz w związku                        z rosnącymi cenami paliwa.

W ustawie zapisano też, że strony mają dostosować postanowienia umowy
do zmienionych przepisów w terminie 60 dni od wejścia w życie nowelizacji, czyli
do 26 grudnia 2022 r.

Projekt uchwały przewiduje takie same stawki, jak określone w rozporządzeniu
ministra, tj. stawkę za 1 km dla samochodu o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,5214 zł, a powyżej 900 cm3 – 0,8358 zł.

Za przyjęciem uchwały w sprawie w sprawie ustalenia stawki za 1 km przebiegu pojazdu zwracanej za dowóz dziecka niepełnosprawnego do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej głosowało:

za 15 radnych

przeciw 0

wstrzymało się 0.

 

pkt 6

Pan Hubert Olszewski - insp. ds. gospodarki nieruchomościami omówił projekt uchwały w sprawie w sprawie skorzystania z prawa pierwokupu nieruchomości stanowiącej działkę nr 247 w obrębie Kołaczków, gm. Opinogóra Górna.

Uchwała dotyczy zgody na wykonanie prawa pierwokupu przysługującego Gminie Opinogóra Górna do prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki nr 247 o powierzchni 2,6272 ha z obrębu Kołaczków, gm. Opinogóra Górna, na podstawie warunkowej umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego
Rep. A 5551/2022 z dnia 20 października 2022 r. Jest to teren po byłym FSO.

Nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości następuje za kwotę ustaloną w akcie notarialnym Rep. A 5551/2022 warunkowej umowy sprzedaży w wysokości 369 000,00 zł brutto (słownie złotych: trzysta sześćdziesiąt dziewięć tysięcy 00/100).

Następnie Przewodniczący udzielił głosu Wójtowi Gminy. Wójt wyjaśnił, że Gmina wchodzi w prawa kupującego działkę, która stanowi teren po FSO. Jest to duży teren, ponad 2,6 ha, który za wskazaną wcześniej kwotę Gmina musi zapłacić. Po dyskusji z radnymi na komisjach, podjęliśmy decyzję, która podyktowana jest tym, że będąc użytkownikiem wieczystym działki będziemy mieć większe możliwości decydowania co na tej nieruchomości będzie się działo. Decyzje będą zapadały później, jak wykorzystać tę nieruchomość, czy ewentualnie ją sprzedać. Chcieliśmy uniknąć sytuacji, że przedsiębiorca, który planować ją nabyć, rozpocząłby ewentualną działalność, która byłaby niepożądana lub w jakiś sposób uciążliwa dla mieszkańców Kołaczkowa i stąd taka, a nie inna decyzja.

Za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie skorzystania z prawa pierwokupu nieruchomości stanowiącej działkę nr 247 w obrębie Kołaczków,
gm. Opinogóra Górna głosowało:

za 15 radnych

przeciw 0

wstrzymało się 0.

 

pkt 7

Pan Rafał Olewniczak - Przewodniczący Komisji skarg, wniosków i petycji przedstawił stanowisko komisji odnośnie rozpatrzenia skarg mieszkańców wsi Bogucin
na działalność Wójta Gminy Opinogóra Górna.

W dniu 12 października 2022 r. wpłynęło do Wojewody Mazowieckiego pismo mieszkańców wsi Bogucin zatytułowane jako „zażalenie”. Wojewoda Mazowiecki przy piśmie WI-II.1411.6.2022.MK2 z dnia 24 października 2022 r. (data doręczenia 28 października 2022 r.) przekazał ww. pismo do Rady Gminy Opinogóra Górna celem jego rozpatrzenia w trybie przepisów art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn. zm.), tj. jako skargę na działalność wójta gminy.

            Tej samej treści skargę mieszkańcy wsi złożyli w dniu 17 października 2022 r.
do Starostwa Powiatowego w Ciechanowie, która przy piśmie WA.1511.2.2022222 z dnia 21 października 2022 r. została przekierowana do załatwienia według właściwości do Rady Gminy Opinogóra Górna.

            Mając na uwadze utrwalony pogląd, że o charakterze pisma decyduje nie tytuł, lecz jego treść, dlatego też po analizie treści złożonych pism przez mieszkańców wsi Bogucin, pisma należy uznać jako skargi na Wójta Gminy Opinogóra Górna. Z uwagi, że treść obu skarg złożonych do Wojewody Mazowieckiego oraz Starostwa Powiatowego w Ciechanowie jest de facto zbieżna, a skargi zostały wniesione przez te same osoby, Komisja postanowiła je rozpoznać łącznie.

            Zgodnie z art. 229 pkt 3 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, jeśli przepisy szczegółowe nie określają innych organów właściwych do rozpatrzenia skargi, rada gminy jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności wójta gminy. Jednocześnie, zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, z późn. zm.), rada gminy rozpatruje skargi na działalność wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski i petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji.

            Nie sposób zgodzić się z podniesionym zarzutem, że nie doszło do powiadomienia mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty. Otóż zwyczajowym sposobem zawiadamiania mieszkańców o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego - wedle wiedzy członków Komisji Skarg, Wniosków i Petycji - nie było zwoływanie zebrań wiejskich i informowanie o wszczęciu danego postępowania. Przede wszystkim, z uwagi na prowadzenie wielu postępowań administracyjnych przed Wójtem Gminy Opinogóra Górna, z przyczyn obiektywnych
nie byłoby możliwości organizowania spotkań wójta z mieszkańcami w każdej takiej sprawie, a tym samym nie byłoby to do pogodzenia z innymi obowiązkami wójta gminy. Po drugie, zawiadomienie w sprawie wydania decyzji o ustaleniu inwestycji celu publicznego wymaga zachowania wielu warunków formalnych, co w warunkach przeprowadzenia spotkania z mieszkańcami danej miejscowości, nie zawsze byłoby możliwe. Ponadto, taki sposób przekazania informacji mógłby wykluczyć od udziału w postępowaniu oraz dowiedzeniu się o prawach i obowiązkach osób, które nie mogły uczestniczyć w spotkaniu, chociażby z uwagi na wykonywaną w czasie spotkania pracę zarobkową. Tożsame względy leżą u podstaw uznania, że powiadomienie o wszczęciu postępowania, wydanych postanowieniach oraz decyzjach za pomocą tzw. okólnika, nie może zostać uznane za właściwe obwieszczenie. Otóż okólnik może zawierać jedynie ogólne wskazówki bądź zalecenia wydane przez organ administracyjny podległym mu organom. Ponadto, w sytuacji wszczęcia postepowania, wydania decyzji lub postanowienia, po stronie stron postępowania lub podmiotów mających interes prawny, powstają prawa, uprawnienia lub obowiązki w obszarze normowanymi przepisami postępowania w zdecydowanej większości ograniczone czasowo. Tak więc w sytuacji gdy dana osoba o prawie, uprawnieniu lub obowiązku dowiedziała się z okólnika przekazywanego z rąk do rąk przez mieszkańców danej miejscowości, organ administracji nie miałby możliwości stwierdzenia, iż dana osoba w terminie dopełniła swojego obowiązku, uprawnienia lub prawa. Informacja o tym, kiedy dana osoba zapoznała się z informacją zawartą w okólniku, byłaby po prostu nieweryfikowalna dla organu administracji. W związku z tym, konieczne jest stosowanie przez organ zobiektywizowanych metod informowania, którą niewątpliwie jest dokonanie obwieszczenia na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy.

            Rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie podejmowane były na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 53 ust. 1 ww. ustawy o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Inwestora oraz właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których będą lokalizowane inwestycje celu publicznego, zawiadamia się na piśmie. W niniejszej sprawie właściciela nieruchomości oraz wnioskodawcę i pełnomocnika powiadomiono pisemnie, natomiast do sołtysa miejscowości zostało wysłane obwieszczenie 
z prośbą o podanie do publicznej wiadomości w sołectwie obwieszczenia wójta poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń. Ponadto obwieszczenie zostało zamieszczone na tablicy ogłoszeń w budynku urzędu gminy oraz na stronie internetowej ugopinogora@bip.org.pl.

            Komisja odnosząc się do zarzutu naruszenia przepisów RODO w zakresie przekazania danych osobowych do Starostwa Powiatowego wskazuje, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem, gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej. Z kolei dane mogą zostać przekazane organom władzy publicznej oraz podmiotom wykonującym zadania publiczne lub działających na zlecenie organów władzy publicznej w zakresie i celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa. Z informacji uzyskanej od podinspektora ds. ewidencji ludności, kultury i sportu wynika, co następuje. Działający z upoważnienia Starosty Ciechanowskiego Kierownik Wydziału Administracji Architektoniczno-Budowlanej i Inwestycji, wystąpił w dniu
19 sierpnia 2022 r. do Wójta Gminy o udzielenie informacji o współwłaścicielu nieruchomości z podaniem danych osobowych dzieci zmarłego i ich adresami.
W piśmie wskazano, że powyższa informacja jest niezbędna w sprawie rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę na rzecz firmy P4 spółka z o.o. na realizację inwestycji pn. „budowa stacji bazowej telefonii komórkowej PLAY nr CIE4411A
wraz z wewnętrzną linią zasilającą”. Dane osobowe dzieci zmarłego są niezbędne organowi celem prawidłowego ustalenia stron postępowania administracyjnego
w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę. Organ udostępnił dane osobowe
na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
(Dz. U. z  2022 r. poz. 1191, z późn. zm.). Dane z rejestru mieszkańców udostępniają organy gmin prowadzące te rejestry, na podstawie art. 50 ust. 2 tejże ustawy. Tak więc dane o dzieciach zmarłego związane były z wykonywanymi zadaniami publicznymi przez Starostwo Powiatowe.

Z tych względów również ten zarzut skarżących uznać należało za bezzasadny.

Uwzględniając powyższe rozważania, a także regulacje prawne, Komisja
nie dopatrzyła się uchybień w zakresie wskazanych w treści złożonych skarg, a także nie stwierdzono jakiegokolwiek zaniedbania, nienależnego wykonania zadań
lub przekroczenia kompetencji przez Wójta Gminy Opinogóra Górna, dlatego postanawia się przedstawić Radzie Gminy swoje stanowisko w przedmiocie rozpatrzenia skargi, uznając ją za bezzasadną.

            Następnie Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi mieszkańców wsi Bogucin na działalność wójta.

Za przyjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia skarg mieszkańców wsi Bogucin
na działalność Wójta Gminy Opinogóra Górna głosowało:

za 15 radnych

przeciw 0

wstrzymało się 0.

pkt 8

Pan Rafał Olewniczak - Przewodniczący Komisji skarg, wniosków i petycji przedstawił stanowisko komisji w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej naprawy programu ochrony powietrza.

W dniu 3 listopada 2022 r. wpłynęła petycja Ogólnopolskiego Stowarzyszenia
„KOMINKI i PIECE”. Adresatem petycji jest Rada Gminy Opinogóra Górna. Petycja dotyczy naprawy programu ochrony powietrza poprzez podjęcie w ramach dostępnych środków prawnych i kompetencji, naprawy programu ochrony powietrza dla stref
w województwie mazowieckim, w których został przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu

Przewodniczący Rady Gminy Opinogóra Górna przekazał petycję do Komisji skarg, wniosków i petycji celem wypracowania dla Rady Gminy Opinogóra Górna stanowiska w przedmiocie rozpatrzenia petycji.

Komisja skarg, wniosków i petycji na swoim posiedzeniu w dniu 21 listopada 2022 r. uznała, że Rada Gminy Opinogóra Górna nie jest właściwa do rozpatrzenia petycji, którą przekazać należy do Sejmiku Województwa Mazowieckiego w trybie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 870)
celem jej rozpatrzenia według właściwości.

Rada Gminy jako organ stanowiący jest uprawniona do załatwiania spraw, których zakres określają przepisy prawa. Rada Gminy może uchylić lub zmienić własną uchwałę, o ile takie działanie nie jest zabronione przepisami prawa; nie może jednakże dokonać zmiany uchwały podjętej przez inny organ samorządu terytorialnego (uchwały sejmiku województwa lub uchwały rady powiatu).

Uchwała podjęta przez radę gminy obarczona byłaby wadą nieważności - organ
nadzoru właściwego wojewody wszcząłby postępowanie nadzorcze, a w konsekwencji stwierdziłby nieważność takiej uchwały w drodze rozstrzygnięcia nadzorczego.

Wobec powyższego, podjęcie uchwały jest zasadne.

Następnie Przewodnicząca odczytała projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej naprawy programu ochrony powietrza.

Za przyjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej naprawy programu ochrony powietrza głosowało:

za 15 radnych

przeciw 0

wstrzymało się 0.

pkt 9

Pan Piotr Czyżyk - Wójt Gminy wyjaśnił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Opinogóra Górna z organizacjami pozarządowymi
oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2023, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Dla przypomnienia, taka uchwała jest podejmowana przez radę gminy co roku, odkąd przepisy to nakazują. Uchwała określa program współpracy z organizacjami pozarządowymi, określając zasady tej współpracy, środki jakimi dysponujemy
na tę współpracę. Program jest dokumentem określającym ramy współpracy samorządu Gminy Opinogóra Górna z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego dla dobra i rozwoju społeczności lokalnej. Wójt oraz Rada Gminy Opinogóra Górna dostrzegając potencjał i możliwości tkwiące w podmiotach sektora pozarządowego, uznaje je
za równorzędnych partnerów i razem z nimi realizować będzie wyznaczone działania na rzecz jego mieszkańców.

Głównymi beneficjentami programu są organizacje z terenu gminy Opinogóra Górna. Przede wszystkim są to kluby sportowe, teraz również KGW. W ramach budżetu określona została kwota 160 tys. zł.

Za przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Opinogóra Górna z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2023, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie głosowało:

za 15 radnych

przeciw 0

wstrzymało się 0.

pkt 10

Pani Magdalena Wiercińska - Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej  Opinogórze Górnej przedstawiła wyjaśnienia do uchwały w sprawie zmian
w Statucie Gminnej Biblioteki Publicznej w Opinogórze Górnej.

W Statucie Biblioteki proponuje się następujące zmiany:

- w Statucie Gminnej Biblioteki Publicznej w Opinogórze Górnej użyty w różnych przypadkach wyraz „kierownik” zastępuje się wyrazem „dyrektor”,

- § 1. otrzymuje brzmienie: „§ 1. Gminna Biblioteka Publiczna w Opinogórze Górnej, zwana dalej Biblioteką, realizuje zadania własne Gminy w dziedzinie działalności
kulturalnej, działając na podstawie:

1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;

2) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;

3) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach;

4) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości; postanowień niniejszego
statutu.”

- w § 2. dodaje się ust. 4 w brzmieniu:„4. Biblioteka używa skróconej nazwy GBP
w Opinogórze Górnej.”,

- § 5. otrzymuje brzmienie: „§ 5. Biblioteka używa pieczęci nagłówkowej zawierającej w swej treści nazwę w pełnym brzmieniu oraz okrągłej pieczęci do znakowania
książek.”.

Za przyjęciem uchwały w sprawie  zmian w Statucie Gminnej Biblioteki Publicznej
w Opinogórze Górnej głosowało:

za 15 radnych

przeciw 0

wstrzymało się 0.

 

pkt 11

Sprawy bieżące

Pan Sołtys wsi Wola Wierzbowska zapytał o dystrybucję węgla przez gminę.

Wójt Gminy udzielił odpowiedzi, że wątek ten pojawił się już na dzisiejszej sesji - w budżecie i WPF zabezpieczaliśmy środki na ten cel. Zamieściliśmy informację
na BIP o dystrybucji węgla przez gminę. Wysłaliśmy informację do osób ubiegających się o dodatek węglowy. Wczoraj dowiedzieliśmy się o możliwości zawierania umów
z przedstawicielami dystrybuującymi węgiel. Dziś mamy sesję - wprowadzamy środki i po sesji najprawdopodobniej podpiszemy umowę z PGE Paliwa. Ustawa określa zasadę, że to spółka ma się z nami skontaktować, my wypełnialiśmy wszystko
na bieżąco i czekamy na kontakt. Z tych umów wynika, że prawdopodobnie
od przyszłego może rozpocząć się transport na teren gminy. Jak będziemy mieć konkretne informacje, że ten węgiel już jest na jednym z dwóch składów, osoby zainteresowane będą mogły go zobaczyć i przyjdą do gminy, dokonamy korekty ilości na max. 1,5 t, mieszkaniec dokona płatności, po czym otrzyma pokwitowania i uda się na skład po odbiór węgla. To jest zakładany scenariusz, ale ryzyk jest dużo. Czekamy na kontakt ze spółka, odbiór będzie w Braniewie. Określony jest kraj pochodzenia, nie jest to węgiel polski, ale spółka gwarantuje dobrą jakość. Nie zostawiamy sobie zysku, chcemy rozdystrybuować ten węgiel jak najszybciej. Jednak na jakość i wybór spółki nie mamy wpływu. Są w powiecie gminy, które nie dystrybuują węgla samodzielnie, ale przez przedsiębiorcę. Wtedy też cena zakupu może być wyższa.

Wójt doprecyzował temat dzisiejszej sesji odnośnie skargi na działalność wójta od mieszkańców wsi Bogucin. Nie uczestniczy w obradach sołtys, który mógłby coś dodać na ten temat. Pisma, które wpływały są pisane przez jedną osobę - mieszkankę poruszoną tematem budowy stacji bazowej telefonii komórkowej w Bogucinie. Dotyczy decyzji ustalającej cel publiczny, która jest decyzją wstępną. Nie jest to decyzja ocenna, ale ocena spełnienia warunków, które muszą być spełnione. Jeśli inwestycja nie spełnia określonych warunków, nie mam innej możliwości niż wydanie decyzji pozytywnej. Stacje telefonii komórkowej do niedawna były kontrowersyjne, ale teraz wpisały się w krajobraz, np. w centrum Opinogóry Górnej. Skargi i petycje na wójta rozpatrywane są przez radę, stąd dzisiejsza uchwała. Nie mam sobie nic do zarzucenia w tym temacie, nie miałem innej możliwości.

W ramach Polskiego Ładu udało się zakończyć inwestycje drogowe
w Chrzanówku ul. Bukowa na odcinku ok. 400 m (łączący Chrzanówek
z al. Unii Europejskiej) - od kilku lat mieszkańcy czekali na tę inwestycję oraz Załuże-Imbrzyki - Sosnowo i Władysławowo ul. E. Krasińskiego. Ponadto wykonano drogi
w Wólce Łanięckiej, Przytoce, Władysławowie ul. Ciechanowska, Elżbiecinie, Rembowie, Opinogórze Dolnej oraz Kołaczków - Łęki. Wykonane zostało również oświetlenie uliczne - 29 lamp solarnych na terenie gminy.

            Budżet przyszłego roku to też wiele ważnych inwestycji, również drogowych.

            Pani sołtys z Opinogóry Górnej poinformowała, że mieszkańcy
ul. Konwerskiego pytają o możliwość podłączenia budynków do sieci gazowej oraz
czy planowana jest budowa oświetlenia ulicznego na tej ulicy.

            Pan sołtys z Kątów oraz Pani sołtys z Pałuk dopytali o terminy odbioru węgla
i z których składów będzie odbiór.

            Wójt Gminy poinformował, że sieć gazowa jest inwestycją PSG. Nasze starania spowodowały, że udało się ją wybudować do Opinogóry. Stroną w tej sprawie jest PSG ul. Mleczarska w Ciechanowie. Będziemy czynić starania, żeby rozbudować tę sieć, ponieważ istniejąca sieć jest każdego roku zagęszczana. Szybkość wykonania będzie ograniczona możliwościami finansowymi spółki oraz polityką państwa.

            Środki z funduszu sołeckiego zostały przeznaczone na dokumentację. Mamy
ją opracowaną, jednak zmieniły się realia budowy oświetlenia ulicznego. Staramy się, w ramach oszczędności, budować oświetlenie solarne - samowystarczalne.
Był problem ze zgodą na lokalizację w pasie drogowym - otrzymaliśmy wstępną odmowę od PZD ze względu na brak zgody gwaranta. Przeznaczacie Państwo środki na dokumentacje, ale nie ma gwarancji realizacji takich inwestycji, nie ma tutaj automatyzmu. To był Wasz wybór, ale na wykonanie nie ma 100% gwarancji.

            Co do węgla, będziemy przekazywać informacje, zdajemy sobie sprawę,
że wiele osób czeka na tę sprzedaż. Na terenie gminy odbiór węgla odbywać się będzie ze składu w Chrzanówku i Zygmuntowie.

            Przewodnicząca Rady Gminy zamknęła obrady XLV Sesji Rady Gminy Opinogóra Górna.

 

 

   Protokółowała                                                                     Przewodnicząca Rady Gminy                                                                                                                  

/-/ Alicja Stryczniewicz                                                                 /-/ Jolanta Grochowska                     

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Emil Świszcz
  • Data udostępnienia w BIP: 2022-12-12 09:52:18
  • Informacja zaktualizowana przez: Emil Świszcz
  • Data ostatniej aktualizacji: 2023-01-03 15:20:30
  • Liczba odsłon: 670
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 2840156]

przewiń do góry